Finalister til Holbergprisen i skolen 2015

Publisert 12.05.2015
I alt 12 skoler deltok og 35 prosjekter ble levert inn til Holbergprisen i skolen 2015. Fagjuryen har nå funnet frem til tre finalistoppgaver. Gratulerer til Elvebakken videregående skole, Olsvikåsen videregående skole og Rosenvilde videregående skole!

Fagjuryen møttes 11. mai og kom frem til følgende finalister (i alfabetisk rekkefølge):

Vinnerprosjektene mottar pengepremier på henholdsvis 15 000 kr, 10 000 kr og 5 000 kr, og elevene får også invitasjon til å delta på den høytidelige overrekkelsen av Holbergprisen og Nils Klim-prisen i Håkonshallen. Det blir også arrangert en egen fagdag for elevene tirsdag 9. juni under Holberguken. Finalistene må vente til onsdag 10. juni før de får vite hvilken plass de kommer på i konkurransen. Kunngjøringen finner sted på Ludvig Holbergs gamle skole, Katedralskolen i Bergen, kl. 10.30. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og Holbergprisvinner Marina Warner vil være til stede og stå for selve prisoverrekkelsen.

Lærerstipendet 2015

Mottageren av lærerstipendet på kr 15.000 er Marita Kristiansen fra Vestby videregående skole. Hun mottar stipendet for sin rapport om hvordan hennes elever har jobbet med konkurransen. Mottageren av lærerstipendet blir også invitert som gjest til Holberguken i Bergen.

Fagjuryen vil benytte anledningen vil å takke alle elevene og lærerne som har deltatt i årets konkurranse og berømme den store innsatsen som er lagt ned i prosjektene. Juryen er mektig imponert over det høye kunnskapsnivået og spennvidden i forskningsprosjektene som har kommet inn. Elevprosjektene viser også i år særegen evne i å ta utgangspunkt i elevenes nære virkelighet med temaer som depresjonslidelser blant unge jenter, unge og medvirkning og ungdoms tanker rundt utdannelse og jobbvalg. Elevene tar opp store politiske spørsmål som Syriakrigere i Norge, genmodisfisering av mat og følelser og fordommer i møte med tiggere. Metodisk er det høyt nivå på oppgavene, og i år det en rekke oppgaver som er svært gode på kvalitativ metode. Juryen er imponert!

Fagjuryen

Fagjuryen for Holbergprisen i skolen er satt sammen av fagpersoner fra norske universiteter og høgskoler. I tillegg finnes alltid en lærerrepresentant i juryen.

Fagjuryen i 2015 har bestått av juryleder Sigrid Lien, professor ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved UiB, Aksel Tjora, professor ved Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse ved NTNU, Øystein Sæbø, Førsteamanuensis ved Institutt for informasjonssystemer ved UiA og Berte Karin Fagerås, lektor ved Fyllingsdalen videregående skole.