Årets forskningsprosjekter er klare

12.04.2019

Med en økning fra 12 til 20 deltakerskoler, har Holbergprisen i skolen i år fått inn rekordmange skoleprosjekter. Nivået på prosjektene fortsetter å imponere, og i år aktualiseres spørsmål rundt så mangt som nynorskens levedyktighet, kvinnelige innsattes soningskår og mer.

Det økte antallet deltakere gjør for en ekstra hard konkurranse om førsteplassen, og etter å ha jobbet hardt frem mot innleveringsfristen kan 667 deltakere endelig ta et velfortjent pust i bakken. Deres 56 prosjekter er nå overlatt til prisens fagjury som skal bestemme seg for én vinner, andre- og tredjeplass.

- Vi er veldig glade for å ha fått inn så mange forskingsprosjekter, sier førstekonsulent i Holbergprisen, Birger Berge.

Innvielse i forskningens verden

Berge forklarer at flere lærere og elever er positive til den økte forståelsen av forskning man tilegner seg under konkurransen. Mange av deltakerne har aldri fordypet seg i forskning, og i hvert fall ikke metode og forskningsetikk, før de deltar i Holbergprisen i skolen, og tilbakemeldingene fra deltakerne viser at deltakelsen bærer frukter. 

- Etter prosjektet kan elevene ofte «lese» forskning bedre, og kan også være kritisk innstilt til hvordan forskning presenteres i media. Er det f.eks. slik at «Nynorsk gjør deg smartere?», eller handler det om hvordan man leser forskningsprosjektet og hvilke resultat man henter ut og presenterer? Sier Berge.

Det er likevel ikke bare profesjonell forskning som leses og siteres av deltakerne. 

- En morsom utvikling er også at mange av forskningsprosjektene på ulikt vis refererer til tidligere forskningsrapporter i Holbergprisen i skolen, sier Berge.

Tar utgangspunkt i eget liv

- Flere av oppgavene tar utgangspunkt i problemstillinger i ungdommenes liv, som prestasjonspress og kjønnsroller. Er dette noe dere oppmuntrer til, og hva tenker du om ungdommenes granskning av deres egen generasjon?
 

- Vi tenker at dette viser en samfunnsutvikling der individet står sterkt, og andelen forskningsrapporter hos skolene som fokuserer på psykisk helse viser dette. Vi oppmuntrer til at elevene skal forske på samfunnsrelevante og samfunnskritiske emner, og oppgavene om psykisk helse tar ofte opp i seg større tematikker som metoo, alkohol- og rusbruk osv, sier Berge.

Han håper de kritiske brillene deltakerne lærer seg å ta på under konkurransen, kan komme til nytte i elevens møte med samfunnet rundt seg.

- Vi håper likevel at elevene, uansett vinkling på prosjektet de har gjennomført, har lært seg å se kritisk på samfunnet rundt seg og den stadige informasjonsstrømmen de møtes av.

Årets oppgaver:

Skole

Tittel

Elever

Kirkenes vgs.

Fremmedfrykt på studieforberedende på Kirkenes vgs per 2019

Jonas I. Selfors og Oliver S. Staalsen

Kirkenes vgs.

Synet på kjønnsroller i islam og kristendom

Hedda Marie Hågensen Seip og Sunniva Josefsen

Kirkenes vgs.

Åndeverdenen i den moderne verden

Pia Kristine Larsen Wickstrøm og Emilie Madelen Biti-Jessen

Hammerfest vgs.

Sjøsamisk renessanse i Hámmárfeasta

Marita Hansen, Bernt-William Skogmo, Hanna Kristine Hansen, Gøril Selnes, Emilie Johannessen, Malin Nilsen, Joachim Jessen og Andrine Okstad

Charlottenlund vgs. 

Historien om norske helter utfordres

Carina H. Aadahl, Liv Ødegaard og Emma Victoria Møllersen

Charlottenlund vgs. 

Kventing eller ingenting

Ludvig Solnør

Charlottenlund vgs. 

Reaktualisering av abortdebatten

Mia Finserås Bretun, Tuva Prestmo Kvithyld og Jenny Josefine Lorck Bjørgen

Trondheim katedralskole

Forvarsel fra Fabulinus, en utdanningsspråkkompleksitetsprogresjonskontinuitetsanalyse

Linus Meistad og Thomas Agung Dibpa Anandita Thrane

Trondheim katedralskole

Shakespeare and prejudice

Ada B. Kalkvik og Vanja Krøvel

Fagerlia vgs.     

Skippertak, skolepress og psykisk helse

Marianne Rekdal Heggstad

Fagerlia vgs.

Lekser, fordel eller tradisjon

Martine Nelvik Nogva og Sofie Bjerknes

Fagerlia vgs.

Tilskuereffekten

Erica Fannemel Brydevoll og Anders Myking Waagan

Sygna vgs. 

Er jeg velkommen i dag, USA?

Kristine Friborg, Marie Bleka og Grethe Elisabeth Gjøra

Sygna vgs. 

Historieboka som grobotn for patriotisme

Rebekka Dalseid, Adeline Meel Lunde og Astrid Buene

Sygna vgs. 

Kvinnelege motstandsarbeidarar under andre verdskrig

Marta Rydland Kjelby

St. Paul gymnas

Kommer nynorsk til å dø ut i framtiden? 

Nora Langeland og Nora Andersen Levin

St. Paul gymnas

Likestilling eller hår under armane

Pernille Lie

St. Paul gymnas

Opplever ikke gutter kroppspress? 

Megan Wamaitha Mjømen og Scott Mitchell

Bømlo vgs.

Utdanningsval før og no

Celine Anglevik og Elise Hobrad Naasen

Bømlo vgs.

Lav fødselsrate i Norge

Elinor Aga Sandnes, Maya Larsen og Vilde Teige

Bømlo vgs.

Misser kristendommen grepet på ungdommen på Bømlo? 

Jenny Frimannsslund, Hedda Håvik og Karoline Røksund

Vennesla vgs. 

Påvirker levevaner prestasjoner på skolen? 

Andrea Nordhelle. Madelief Schieke og Lene Eieland

Vennesla vgs.

Hvordan utfører Bufetat vurderingene når de skal vurdere om noen kan bli forsterhjem

Elise Marie Olsen

Vennesla vgs.

Press i skolen

Ole Aamdal Larsen, Joakim Reber og Jørgen Lunde Uberg

Kragerø vgs. 

Hvordan har kvinner det i norske fengsler? 

Martine Myrland, Mari Sørdalen og Nathalie Torgersen

Kragerø vgs.

Holdninger til legalisering av cannabis

. Adrian Nupen, Salomon Halvorsen og Rebekka Kvilaas

Kragerø vgs.

Hvordan forholder journalister seg til sitt ansvar i kriminalsaker?

Eline Våsjø Haugen, Ihne Johannessen Løkstad og Taif Hanaa Al Mansur

Elverum vgs.

Er russetiden en sosial mekanisme som forsterker utenforskap? 

Anouchka Moflag Candia, Kasper Silkoset Syvertsen og Frida Svarva Hørstad

Elverum vgs.

Menneskelige forsvarsmekanismer og atferd sett i et klimapsykologisk perspektiv

Nina Micallef og Emma Frenningsmoen

Elverum vgs.

Sliter unge i mindre kommuner mer psykisk? 

Sofie Haugstad og Sunniva Ulvmoen

Oso by steinerskole

Den delte Osloskolen

Marie Anderssen Lindback, Julie Alme Kongelstad og Inga S. Myrseth

Oslo by steinerskole

Den kommunistiske motstandsbevegelsen i Norge under 2. verdenskrig

Kaja Aslaksrud

Oslo by steinerskole

Gatelangs fra øst til vest. En studie av statusforskjeller blant gatenavnene i Oslo

Felicia Wolden Hoel og Silje Haugerud

Hartvig Nissens skole

Bestemor+medier=sant? 

Kristin Lunde Tingvold og Ane Rolsdorph

Hartvig Nissens skole

En forskningsrapport om "Ungdommers holdninger til homofili" med utgangspunkt i kvantitativ studie med spørreskjema 

Mai Yan Brask

Hartvig Nissens skole

Føler adopterte asiater i ungdomsalder seg norske? 

Tina Li Heier

Blindern vgs. 

Seksuell trakassering knyttet til russetiden

Rikke Vigander von Hirsch og Dina Marie Hjelmeland Smaaland

Blindern vgs.

Prosjekt perfekt

Kaja Skattebøl Karlsen og Kamilla Bijmolen

Blindern vgs.

Tilknyting og identitet i byggebransjen

Herman Sølhusvik og Eivind Midtgård

Sandvika vgs. 

Hvor er du fra?

Thale Donald Rowe, Andrea Helene Kastborg, Dikra Khamsi og Jonatan Scott

Sandvika vgs.

Hva vil det si å ha strenge foreldre? 

Dina Marie Holm og Alva Guttormsgaard

Sandvika vgs.

Må ungdommer vaske munnen sin? 

Rikke Birkeland og Sophia Maria Dawson

Eikeli vgs. 

Hvilke konsekvenser kan legalisering av cannabis ha for unge i Norge? 

Iben Sjursen, Giulia Ceccarelli, Mia Edland Lunde og Victoria Eidsvig Vergara

Eikeli vgs. 

Oslopakkene - en undersøkelse om virkningen av dem

Thor Erling Pande Aalheim

Re vgs. 

Andregenerasjonsinnvandrere og kriminalitet

Simen Holt Markussen, Mathias Bru Johansen og Simen Ouff Olsen

Re vgs. 

Sammenhengen mellom fysisk utforming av omgivelser og rullestolbrukeres livskvalitet

Martine Fjellheim Brekkedalen, Anna Xing Molteberg, Sara Jensen og Ingrid Jahns Steihaug

Frogn vgs. 

Normalisering av vold blant dagens ungdom

Levi Bonde, Linnea Kolderup, Helene Holsted og Herman Flesvig

Frogn vgs. 

Høykultur

Julie Kulseth og Selma Ihlebæk

Frogn vgs. 

Uoppnåelige idealer, sosiale mediers påvirkning på unge jenter

Henrikke Horni Bugten og Louise Ingunnsdatter Berge

Greåker vgs. 

Sex eller overgrep? Velkommen til gråsonen

Marie Jasmin Thorsen Björk, Marthe Gregersen Ervum, Jenny Ødegaard Ottesen og Embla Skjelstad

Greåker vgs. 

Fraværsgrensa

Mathias Lind Høyning

Greåker vgs. 

Ungdommers holdninger til kjønnsroller

Jenny Bekkevold, Fredrikke Stovner Sørlie, Amalie Sofie Langvik og Fanny Lovise Hovd

Kongsberg vgs. 

Fake News i forfalskningens tidsalder

Zuhal Kodamani

Kongsberg vgs. 

Han som talte Roma midt i mot

Andreas Bredrup Gjerde

Kongsberg vgs. 

Vinlandsmysteriet

Daniel Nordgård