Nå er det klart hvilke tre prosjekter som går helt til topps i årets Holbergprisen i skolen. Men hvilke plasser de har fått, må de vente til prisutdelingen med å finne ut. Bergen Katedralskole, Drammen vgs og Vestby vgs er de tre finaleskolene i år.
Årets forskningskonkurranse er avsluttet, og etter mange timer i møterommet kunne juryen endelig utrope tre finalister, som skal konkurrere om henholdsvis første- andre og tredjeplassen under Holberguken i Bergen i juni.
“Det har vært både gøy og utfordrende å skulle velge bare tre forskningsprosjekter,” sier juryleder Jørn Ljunggren fra OsloMet.
De tre vinnerprosjektene, alfabetisert etter skolenavn er:
- Edvard Hove Rosenlund ved Bergen katedralskole, med rapporten “Knut Hamsun 72 år etter hans død”.
- Malin Eckhoff Årnes ved Drammen videregående skole, med rapporten “Opplevelsen av overgangen fra elev til student”.
- Erika Lind-Larsen ved Vestby videregående skole, med rapporten “Lost in translation?”
Hamsun – fortsatt aktuell og kontroversiell
Prosjektet “Knut Hamsun 72 år etter hans død” er et prosjekt om Hamsuns forhold til nazismen og knytter an til den dagsaktuelle debatten om kansellering. Rapporten gir en innføring i de historiske kontroversene rundt Hamsun og viser hvordan han fortsatt er en omdiskutert figur. Forskningsprosjektets store styrke, ligger, ifølge juryen , i Rosenlunds “grundige kunnskap om Hamsun”.
Rapporten formidler sentrale kjennetegn ved Hamsuns forfatterskap, mottakelse og kontrovers, men skaper også en dynamikk mellom etablerte Hamsun-forskere og videregåendeelevers syn på forfatterskapet.
“Resultatet er”, sier juryleder Jørn Ljunggren, “en svært interessant rapport som gir en original vinkling på dagens kanselleringsdebatt.”
Studieforberedt av studieforberedende?
I prosjektet “Opplevelsen av overgangen fra elev til student” spør Årnes om undervisningen i videregående skole gjør nok for å forberede elevene på studiene som kommer etterpå. Forskningsprosjektet hennes viser at skolen kan gjøre mer for å gjøre elevene studieforberedt, men spør også hva den enkelte kan gjøre for selv å ruste seg for overgangen.
Dette er et aktuelt tema, som også opptar mange unge. Rapporten viser blant annet at både selvstudiumsmodellen og manglende opplæring i akademiske skrivestandarder opplevdes utfordrende for de ferske studentene Årnes intervjuet. Om prosjektet sier juryen at det er “ambisiøst og selvstendig”.
“Særlig lot juryen seg imponere over metode og bruk av forskningslitteratur”, sier Ljunggren.
Hva går tapt i en oversettelse?
“Og – er det så farlig?” Dette setter Lind-Larsen søkelyset på i sin rapport “Lost in Translation?” Rapporten tar for seg oversettelsen av tegneserieromanen Heartstopper fra engelsk til norsk.
Prosjektet er en systematisk undersøkelse av oversettelse og ordvalg som viser hvilke valg en oversetter står overfor, og hva som står på spill.
Prosjektet løfter også utfordringer som trange rammevilkår for oversettere i møtet med et kommersielt bokmarked.
“Dette er et prosjekt som springer ut av elevens interessante observasjoner”, sier Ljunggren. “Rapporten har en spesielt sterk analysedel, som imponerte juryen”, sier han videre.
Unge blikk gir originale vinklinger
Jurymedlemmene er enige om at det som særlig kjennetegner oppgavene som har nådd helt til topps, er at elevenes egne engasjement og stemmer skinte tydelig igjennom.
“Når elevene viser nysgjerrighet og selvstendighet, er dette deres store styrker.” Det sier jurymedlem Elise F. Djupedal til sekretariatet. “Det er spesielt spennende å lese rapporter av elever som stoler på egne valg og vurderinger.”
Det er også juryleder Ljunggrens syn: “Analysene får særlige kvaliteter når forskningsarbeidet kombineres med egne interesser, erfaringer og lokalkunnskap”, sier han.
Han fremhever også den store bredden årets innsendte prosjektet fremviser: “Tematikker som fankultur, geopolitikk, bioetikk, naturforvaltning og klimakrisen viser at elevene klarer å bruke sine interesser og omgivelser inn i egne forskningsprosjekter.”
Vi gratulerer alle finalister og ser frem til å sees under Holberguken i Bergen.
Sist endret:
Publisert: