Deltakelse og oppfølging

Tre elever smiler mot kamera, mot en bakgrunn av bøker.
Elever fotografert under skolebesøk på Olsvikåsen skole i Bergen. Fotograf: Silje Katrine Robinson

Hvert år inviterer vi elever ved landets videregående skoler til å gjennomføre selvvalgte forskningsprosjekter innen de humanistiske og samfunnsvitenskapelige skolefagene med hjelp fra etablerte forskere. Her har vi samlet informasjon om hva du bør vite og kan deg forvente som deltager.

Hva går deltakelsen ut på?

Kort fortalt betyr deltakelse i Holbergprisen i skolen å gjøre et forskningsarbeid innen de humanistiske og samfunnsvitenskapelige fagene.

Dette forskningsarbeidet kan foregå i grupper, klassevis eller individuelt. Elevene kan i stor grad selv velge hva de vil forske på og hvilken metode de vil bruke. Underveis i prosessen vil skolene få støtte fra Holbergprisen i skolens sekretariat, men også fra en forskerkontakt som blir tilknyttet skolen.

Forskningsarbeidet munner ut i en forskningsrapport som har innleveringsfrist tidlig i april. Skolene velger ut tre oppgaver som sendes inn som konkurransebidrag til Holbergprisen i skolen. De tre finalistene og lærerne deres blir invitert til Holberguken i Bergen i juni, hvor de deltar på en rekke arrangement, både av faglig og festlig art.

Hva bidrar vi i sekretariatet med?

Alle deltakerskolene blir fulgt tett opp av både forskere og sekretariatet i Holbergprisen i skolen gjennom arbeidet med prosjektet.

Skolebesøk

Holbergprisen i skolens sekretariat har ansvar for å følge opp deltakerskolene og kommer også på besøk til de enkelte skolene for å informere elevene om prosjektet. Disse besøkene finner sted i løpet av desember og januar.

Forskerkontaktene

Hver skole får tildelt en forsker med relevant fagbakgrunn. Denne forskerkontakten møter elevene for veiledning og oppfølging flere ganger i løpet av forskningsprosessen. Holbergprisen i skolen dekker alle utgifter i forbindelse med besøk og oppfølging. 

Hvilke forventninger har vi til forskningsrapportene?

Bidragene i Holbergprisen i skolen kan som nevnt være resultat av gruppearbeid eller enkeltelevers innsats, men vi anbefaler at elevene samarbeider i grupper. Sluttproduktet for arbeidet skal være en forskningsrapport på maks 15 sider (4500-5000 ord). Forside, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg. Det vanlige formatet i teksten er 1,5 i linjeavstand og skriftstørrelse 12 pkt. Det er denne rapporten som utgjør bedømmelsesgrunnlaget for juryen.

Innhold og struktur

I forskningsrapportene bør elevene beskrive hva de har gjort, hvordan de har jobbet og begrunne valgene som er tatt. Elevene må kunne vise at de har anvendt vitenskapelig metode, i form av intervjuer, spørreskjema, statistikker, diagrammer, nærlesing av dokumenter eller annet. Rapporten bør også redegjøre for de viktigste funnene i prosjektet og drøfte disse opp mot problemstillingen.

Figurer, modeller og diagrammer

Figurer, modeller og diagrammer som kommenteres direkte i oppgaven, skal legges inn i selve teksten. Husk å få med undertekster som kort forklarer hva de viser. Visualiseringer som ikke kommenteres eksplisitt i forskningsteksten kan heftes ved rapporten som vedlegg. Dette gjelder også andre dokumenter, som for eksempel intervjuguide, spørreskjema eller utdrag fra transkribering. Det er ingen begrensninger for lengden på vedlegg, eller hvor mange vedlegg et forskningsprosjekt kan ha.

Innlevering og utvelgelse

Innleveringsfristen for elevprosjektene og lærerrapporten er i begynnelsen av april hvert år. Nærmere beskjed om dato og tid sendes til deltakerskolene direkte, og vi i sekretariatet legger ut en lenke til et innleveringsskjema når årets frist nærmer seg. Elevoppgavene og lærerrapporten skal lastes opp i dette skjemaet, i både PDF- og Word-format, innen tidsfristen.

Det er lærerne som er ansvarlige for å velge ut opptil tre elevoppgaver. Dette kan for eksempel gjøres ved en intern jury på skolen. Forskningsprosjektene som er sendt inn kan bli brukt i Holbergprisen i skolens videre arbeid, men elever og skoler vil alltid bli kreditert. Det er også mulig å reservere seg mot dette. Finalistprosjektene og juryens omtale av disse, blir lagt ut i vår prosjektdatabase.

Fagjuryens vurdering

Holbergprisen i skolens fagjury vurderer de innsendte prosjektrapportene ut fra flere hensyn. Det er ønskelig at teksten forholder seg til den akademiske tradisjonen med tanke på språk og terminologi, og at den viser etterrettelighet i form av referanser og kildehenvisninger. I tillegg til at juryen ønsker at rapportens faglige innhold formidles klart og presis, ønsker de også gjerne at elevene forsøker å holde leseren engasjert gjennom en levende og kreativ bruk av språk i rapporten.

Utover det faglige og kreative, ser juryen på følgende punkter i sin vurdering: 

  • Tabeller/ diagrammer forklares og kommenteres. 
  • Eleven viser innsikt og forståelse for forskningsemnet. 
  • Rapporten er ryddig og strukturert.
  • Poblemstillingen er klar og gjennomarbeidet. 
  • Rapporten inneholder kildehenvisninger og henvisning til eksisterende forskning om temaet.