For lærere

lærere i samtale
Lærere i samtale på lærerseminaret 2018. Foto: Thor Brødreskift

Er du lærer innenfor Holbergprisen i skolens fagområder og vil delta med elevene dine i forskningskonkurransen? På denne siden har vi samlet informasjon vi tenker er interessant for deg.

Hvert år deltar inntil 1000 elever fra 20 videregående skoler i Holbergprisen i skolen, som er et initiativ fra Kunnskapsdepartementet og administreres av Holbergprisens sekretariat ved Universitetet i Bergen. Prosjektene som elevene leverer, har gjerne en tverrfaglig bredde, hvor perspektiver fra blant annet norsk, engelsk, mediefag, geografi, historie og samfunnsfag trekkes inn.

Vi legger i utgangspunktet ingen føringer for hvilke temaer elevene kan forske på, men som lærer vil du ha mulighet til å gjøre avgrensinger og velge overordnet tematikk. Vi har full forståelse for at skolehverdagen er travel for både elever og lærere, og derfor blir dere fulgt tett opp av både forskere og sekretariatet. Prosjektarbeidet gjennomføres i tråd med eksisterende læreplaner. Alle klasser / klassetrinn på videregående skole relatert til våre fagområder, kan søke om deltagelse i Holbergprisen i skolen. 

Etter søknadsfristen 1. oktober, og utvelgelsen av deltagerskoler, markerer lærerseminaret i begynnelsen av november oppstarten for Holbergprisen i skolen hvert år. Arbeidet med elevprosjektene gjennomføres i løpet av vårsemesteret, med innleveringsfrist 1. april i 2025. Skolene velger selv ut de tre beste bidragene innen innleveringsfristen.

Holbergprisen i skolens fagjury kårer tre finalister som blir offentliggjort i midten av mai. Disse elevfinalistene blir sammen med lærerne sine invitert til Holberguken som finner sted i Bergen i begynnelsen av juni. Der blir de hedret sammen med mottagerne av Holbergprisen og Nils Klim-prisen.

Viktige datoer 2024/2025

  • 1. oktober: Søknadsfrist
  • 5.–6. november: Lærerseminar 
  • Desember–januar: Holbergprisen i skolen kommer på besøk til skolene
  • Januar–februar: Forskere besøker skolene
  • 1. april: Innleveringsfrist
  • Mai: Kunngjøring av finalistene
  • 3.–6. juni: Holberguken / prisutdeling

Søknad

Som lærer er du ansvarlig for å sende inn søknaden om deltagelse på vegne av din klasse / klasser. Søknadsskjemaet åpnes tidlig i august hvert år, og stenger ved søknadsfristen 1. oktober. I dette skjemaet vil vi blant annet at dere sier litt om hva som motiverer dere til å delta og hvilke forventninger dere har til prosjektet.

Her kan du lese mer om søknads- og utvelgelsesprosessen.

Lærerseminar

Holbergprisen i skolens lærerseminar markerer oppstarten for forskningskonkurransen og finner sted i Bergen i november hvert år. Les mer om lærerseminaret her.

Undervisningsressurser

Her har vi samlet noen undervisningsressurser som er utarbeidet og gjennomført av lærere som har deltatt i Holbergprisen i skolen tidligere. Disse kan tjene som inspirasjon og gi råd om til hvordan man kan gjennomføre en forskningsprosess med sine elever.

Hva er sannhet

Av: Lundaløkk og Anshuslaug

Undervisningsopplegget fordrer elevene til å bli nysgjerrig på hva som er sant, og hvordan noe blir en sannhet, og hvilken rolle forskning har i denne prosessen. Elevene blir utfordret til å forske selv, og reflektere over sannheten i sitt forskningsprosjekt.

En klassereise

Av: Kjersti Gjerde Brekklund, St. Olav videregående skole i Stavanger

Et undervisningsopplegg om hvordan man kan gjennomføre Holbergprisen i skolen som et klasseprosjekt.

Skriving og dialog

Av: Verlo, Oslo handelsgymnasium

Undervisningsopplegget er skrevet innenfor sosiologi (VG2) og Markedsføring og ledelse 2 (VG3), men kan også brukes i andre fag. Oppfordrer elevene til å bli nysgjerrige på samfunnsvitenskaplig forskning, skrive forskningsbaserte rapporter og knytte teori til forskning.

Veiledning fra etablerte forskere

Vi har full forståelse for at skolehverdagen er travel for både elever og lærere. Derfor blir deltagerskolene fulgt tett opp av både forskere og sekretariatet i Holbergprisen i skolen.

Vi vil tildele en forsker med relevant fagbakgrunn som den enkelte skole kan benytte seg av. Forskerkontakten møter elevene for veiledning og oppfølging flere ganger i løpet av forskningsprosessen. Holbergprisen i skolen dekker alle utgifter i forbindelse med forskerkontaktenes besøk og oppfølging. 

Forskningsprosessen fra start til slutt

Å skrive et godt forskningsprosjekt krever mye arbeid fra elevene. På disse sidene beskriver vi viktige steg i forskningsprosessen fra idémyldring til innlevering.

Lærerprisen

I tråd med vårt ønske om å fremheve lærerens rolle som sentral faglig ressurs og inspirasjonskilde, deler Holbergprisen i skolen hvert år ut en lærerpris. Vinneren av denne mottar en pengegave på 20 000 kr. Vinneren velges på bakgrunn av en rapport hvor læreren redegjør for hvordan prosjektet er blitt gjennomført og hvilke erfaringer prosjektarbeidet har gitt lærere og elever ved skolen. Rapporten leveres inn en uke etter elevprosjektene og vurderes av Holbergprisen i skolens fagjury.

Lærerrapporten kan ta fatt i ett eller flere av følgende spørsmål:

  • Hvordan har arbeidet vært organisert, særlig med tanke på bruk av forskerkontakt og eventuell annen ekstern ekspertise? Har andre hjelpemidler blitt benyttet?     
  • Hvilken utvikling har du sett i elevenes forståelse og selvstendige tenkning gjennom erfaringen med forskning og forskningsformidling som deltagelsen i skoleprosjektet har gitt?
  • Hvordan har elevforskningen påvirket din undervisning?
  • Hvilke didaktiske grep har blitt benyttet i løpet av arbeidet med prosjektet, og hvilke utfordringer og muligheter har skoleprosjektet skapt for de enkelte elevgruppene?
  • Har det vært arbeidet tverrfaglig, og hvordan har det tverrfaglige kommet til uttrykk i elevprosjektene?