Holbergprisen i skolens lærerpris

Hildegunn Stokke Rasmussen, vinner av lærerprisen 2021. Foto: Rune Heggdal
Hildegunn Stokke Rasmussen, vinner av lærerprisen 2021. Foto: Rune Heggdal

Holbergprisen i skolen ønsker å fremheve lærerens rolle som sentral faglig ressurs og inspirasjonskilde i arbeidet med å introdusere forskning for elever under videregående opplæring. Vi har derfor etablert en lærerpris som et ledd i vårt arbeid for å sette fokus på lærerens rolle i overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning og forskning. Med lærerprisen ønsker vi også å motivere lærere som deltar med elevene sine i forskningskonkurransen til å dele erfaringene sine med andre.

Fagjuryen vår velger vinneren av lærerprisen på grunnlag av en lærerrapport. Her redegjør læreren for hvordan arbeidet med Holbergprisen i skolen har blitt gjennomført på dennes skole og hvilke erfaringer prosjektet har gitt lærere og elever.

Vinneren av lærerprisen mottar en pengegave på 20 000 kr.

Om lærerrapporten

Vi oppfordrer alle lærere som deltar i Holbergprisen i skolen til å levere en lærerrapport, men det er helt valgfritt. Man kan velge å skrive denne rapporten alene, men flere lærere ved samme skole kan også gå sammen om å skrive en felles rapport. Innleveringsfristen for lærerrapporten ligger normalt en uke etter fristen for innlevering av elevprosjektene, med mindre noe annet er spesifisert. Innlevering skjer digitalt på våre nettsider, og en lenke til årets innleveringsskjema publiseres i forkant av fristen.

Lærerrapportene vurderes av Holbergprisen i skolens fagjury ut fra formidlingsevne og grad av refleksjon i teksten. Det er viktig å inkludere gode beskrivelser av hva som har blitt gjennomført og hvordan, men også å gjøre rede for hvorfor dette ble gjort, hvilke erfaringer dere har gjort dere, og hva andre kan lære av dette. Rapportene skal gi rom til lærerens egen refleksjon, og juryen anbefaler at lærerens egen stemme er synlig i teksten. Vi anbefaler at lærerrapporten er på rundt 10 sider.

Den enkelte lærer står fritt til å velge hvilket aspekt ved arbeidet med Holbergprisen i skolen rapporten fokuserer på. Man kan for eksempel fokusere på å gi innsikt i elevenes forskningsprosess sett fra lærerens perspektiv, på lærerens refleksjoner over pedagogiske muligheter og utfordringer i arbeidet med elevforskning, eller på egen læring i gjennomføringen av prosjektet.

Rapporten kan ta fatt i ett eller flere av følgende spørsmål:

  • Hvordan har arbeidet vært organisert, særlig med tanke på bruk av forskerkontakt og eventuell annen ekstern ekspertise? Har andre hjelpemidler blitt benyttet?     
  • Hvilken utvikling har du sett i elevenes forståelse og selvstendige tenkning gjennom erfaringen med forskning og forskningsformidling som deltagelsen i Holbergprisen i skolen har gitt?
  • Hvordan har elevforskningen påvirket din undervisning?
  • Hvilke didaktiske grep har blitt benyttet i løpet av arbeidet med prosjektet, og hvilke utfordringer og muligheter har Holbergprisen i skolen skapt for de enkelte elevgruppene?
  • Har det vært arbeidet tverrfaglig, og hvordan har det tverrfaglige kommet til uttrykk i elevprosjektene?    

I vurderingen av lærerrapportene vil fagjuryen også vektlegge i hvilken grad rapportene viser spesielt originale og nyskapende innsikter i pedagogisk arbeid med elevforskning, eller bidrar med prinsipper for organisering og gjennomføring av elevforskning som kan inspirere andre lærere.

Her finner du en oversikt over alle tidligere lærerprisvinnere og deres rapporter.

Tidligere lærerprisvinnere