Lærerprisen for 2024 går til Mirjam Væring-Skogrand ved Kristen videregående skole Trøndelag.
Mirjam Væring-Skogrand ved Kristen videregående skole Trøndelag mottar prisen for sin rapport «Motstandskraft – utvikling av kompetanse i ukjente situasjoner i praksis, og et forsøk på å forstå hvorfor elevene ikke synes noe om å stå i ukjente læringssituasjoner.»
Fagjuryens uttalelse:
Læreren tar i denne rapporten utgangspunkt i arbeidet med Holbergprisen i skolen, og i observasjonen av at det var motstand mot å skulle gå i gang med et stort prosjekt. Dette blir utgangspunktet for en refleksjon over elevenes motvilje mot å stå i ukjente læringssituasjoner.
Fagfornyelsens ambisjon er å gi elevene erfaring med å håndtere ukjente situasjoner. Hvordan kan læreren legge til rette for dette i klasserommet, til tross for elevenes motvilje?
For å forstå dette nærmere gjennomførte læreren to spørreundersøkelser, i ulike deler av prosessen. Spørsmålene er ment å fange opp motivasjonsfaktorer, samarbeid og opplevelse av mestring. Resultatene av undersøkelsene brukes for å studere utviklingen i holdninger til prosjektet mens det er i prosess. Svarene på undersøkelsen viste at det ikke nødvendigvis var friheten til å velge som gjorde oppstarten vanskelig for elevene. Heller ikke gruppesammensetningen var det egentlige problemet, men kanskje nettopp usikkerhet i møtet med nye utfordringer.
Ved prosjektets slutt forteller elevene om økt motivasjon og mestring i tillegg til å ha blitt bedre på akademisk skriving og på utvikling av forskningsmetodologi. Eleven kan oppøves i å stå i ukjente læresituasjoner, og deltagelsen i Holbergprisen i skolen er et eksempel på dette. Væring-Skogrand konkluderer med at lærerene «…må stå der som filosoferende, undrende og stødige livbøyer, et fyrtårn i stormfullt farvann.»
Rapporten viser med all tydelighet hvordan elevene utfordres i arbeidet med en slik dybdeoppgave. Læreren forankrer funnene sine godt i teori, noe som gir dybde til analysen.
Refleksjonene til sist viser at prosjektet har engasjert og skapt indre dialog og undring hos læreren, og juryen synes det var inspirerende å få innblikk i lærerens nysgjerrighet.
Juryen gratulerer med en spennende og engasjerende rapport, og årets lærerpris i Holbergprisen i skolen 2024.
Om lærerrapporten
Tittel:
Skrevet av:
Mirjam Væring-Skogrand
År:
Skolefag:
Tema:
Om lærerprisen
Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.
Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.
Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.