Om Holbergprisen i skolen

Lærerprisvinner og elevprisvinnere 2024. Fra venstre: Mirjam Væring-Skogrand (lærerprisvinner), Malin Eckhoff Årnes, Erika Lind-Larsen og Edvard Hove Rosenlund. (Foto: Eivind Senneset.)

Holbergprisen i skolen er en nasjonal forskningskonkurranse for elever i den videregående skolen. Vårt formål er å vekke ungdoms interesse for Holbergprisens fagområder, de humanistiske og samfunnsvitenskapelige fagene.

Holbergprisen i skolen inviterer hvert år landets videregående skoler til å gjennomføre et forskningsarbeid med hjelp fra etablerte forskere. Gjennom dette arbeidet blir elevene kjent med vitenskapelige teorier og metoder innenfor humaniora og samfunnsvitenskap. Elevene får kjennskap til bruk av kilder og fagbegreper, og lærer å skrive en drøftende og argumenterende tekst. Deltakelse i Holbergprisen i skolen knyttes opp mot læreplanene i skolefagene.  Alle klasser/ klassetrinn på videregående skole relatert til våre fagområder, kan søke om deltakelse.

Holbergprisen i skolen har unik kompetanse på elevstyrt forskning i skolen og arbeider i tråd med fagfornyelsens prinsipper om dybdelæring, utforskende elevarbeid og demokratisk medborgerskap.  

Alle innsendte bidrag blir vurdert av Holbergprisen i skolens fagjury. Elevfinalistene og vinneren av lærerprisen blir kunngjort i midten av mai, og prisutdelingsseremonien finner sted under Holberguken i begynnelsen av juni hvert år.  De tre beste elevprosjektene blir premiert med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr. Vinneren av lærerprisen mottar en pengegave på 20 000 kr. Elevfinalistene og lærerprisvinneren blir også invitert som æresgjester til arrangementene under Holberguken. 

Organisasjon

Holbergprisen i skolen er en del av Holbergprisen. Holbergprisen ble opprettet av Stortinget i 2003 og er en internasjonal forskningspris for humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. Holbergprisen administrerer også Nils Klim-prisen for yngre forskere med nordisk tilknytning.

Holbergprisen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og administreres av Universitetet i Bergen. Holbergprisen har et sekretariat og en faglig leder, og av sekretariatet er to stillinger knyttet til Holbergprisen i skolen.

I tillegg har vi en fagjury.

Historikk

Holbergprisen i skolen startet som et prøveprosjekt ved landets katedralskoler. Nå er det en landsdekkende forskningskonkurranse for alle videregående elever. Hvert år inviteres alle landets skoler til å søke om deltakelse, og en fordelingsnøkkel sikrer landsdekkende representasjon. Det er et viktig prinsipp at tilbudet er likt tilgjengelig over hele landet, og siden oppstarten har et stadig større antall elever fått tilbud om deltakelse.

Eksempelvis økte vi i 2018 antall deltagerskoler fra 12 til 20, samtidig som flere klasser og elever fikk delta fra hver skole. Det ga et rekordhøyt antall elever i 2022, hele 1053 elever, et antall vi fulgte opp i 2023.

Holbergprisen i skolen har blitt gjennomført hvert år siden 2004, det første året hvor Holbergprisen og Nils Klim-prisen ble delt ut.

Holbergprisen i skolen skal være Norges viktigste studieforberedende forskningskonkurranse for elever i den videregående skolen, og skal i tillegg løfte frem lærerens avgjørende rolle som en faglig ressurs og inspirasjonskilde.

Les Holbergprisens statutter her.

Kontaktpersoner

Bilde av Hilde Omdalsmoen Fidje

Hilde Omdalsmoen Fidje

Rådgiver, Holbergprisen i skolen

Tlf: 55 58 90 45

Mobil: 99 72 39 30

Bilde av Jon Anders Hvoslef Lothe

Jon Anders Hvoslef Lothe

Seniorkonsulent, Holbergprisen i skolen

Tlf: 55 58 50 86

Mobil: 40 14 91 92