Velkommen til presserommet for Holbergprisen, Nils Klim-prisen og Holbergprisen i skolen. Her vil du finne de siste pressemeldingene, bilder, biografier og annen relevant informasjon om prisvinnerne.
Kontaktperson
Ole Sandmo
Kommunikasjonsrådgiver
Tlf.: 98001878
E-post: ole.sandmo@uib.no
HOLBERGPRISEN 2025 / GAYATRI CHAKRAVORTY SPIVAK
Biografi
Professor Gayatri Chakravorty Spivak (f. 1942) er en indisk forsker innen litteraturteori. Hun har hatt stillingen som University Professor in the Humanities ved Columbia University siden 2007, hvor hun også er founding member av Institute for Comparative Literature and Society.
Spivak ble utdannet først ved University of Calcutta og deretter ved Cornell University, hvor hun fullførte sin doktorgrad i 1967. Hun har undervist ved mer enn 20 universiteter, inkludert University of Ghana, Princeton University, University of California i Irvine, New School for Social Research, University of Pittsburgh, Brown University, University of Iowa, Northwestern University og Cornell University. Spivak er Corresponding Fellow ved British Academy, Guggenheim Fellow, og medlem av American Academy of Arts and Sciences, samt American Philosophical Society.
Spivak er både forsker, offentlig intellektuell og aktivist, og i flere tiår har hun arbeidet for å fremme utdanning og utvikling i mange deler av det globale sør. Hun er særlig kjent for sitt essay «Can the Subaltern Speak?» (1988), som har hatt stor innflytelse på postkoloniale studier.
Spivak har utgitt ni bøker og oversatt en rekke andre. Hennes arbeider er oversatt til mer enn 20 språk. Hennes sentrale verk inkluderer: In Other Worlds: Essays in Cultural Politics (1987), A Critique of Postcolonial Reason: Towards a History of the Vanishing Present (1999), Death of a Discipline (2003), An Aesthetic Education in the Era of Globalization (2012) og Ethics and Politics in Tagore, Coetzee and Certain Scenes of Teaching (2018). Hennes siste bok er Spivak Moving (2024).
Lenker
Fagekspert for Gayatri Spivak
Kontakt Holbergprisens sekretariat.
Pressefotos


LAST NED.
NILS KLIM-PRISEN 2025 / DANIELA ALAATTINOĞLU
Biografi
Daniela Alaattinoğlu (f. 1989) er førsteamanuensis i rettsvitenskap ved Åbo universitet (University of Turku). Hun leder prosjektet From the Margin to the Centre: Rights Development, Transitional Justice and Indigeneity in the Nordics (MARCEN), finansiert av Det europeiske forskningsrådet (Starting Grant, 2025–2029). Hennes forskning har mottatt støtte fra blant annet Islands forskningsfond (2020–2023), den Svenska kulturfonden i Finland (2020–2022) og Finlands Akademi (2014–2019).
Dr. Alaattinoğlus arbeid er publisert i ledende internasjonale vitenskapelige tidsskrifter. Hennes mest sentrale arbeider inkluderer monografien Grievance Formation, Rights and Remedies: Involuntary Sterilisation and Castration in the Nordics, 1930s–2020s (Cambridge University Press, 2023) og antologien Contesting Femicide: Feminism and the Power of Law Revisited (Routledge, 2019, sammen med Dr. Adrian Howe).
Dr. Alaattinoğlu har en doktorgrad i rettsvitenskap fra European University Institute (2019) og er tildelt tittelen dosent i juridiske og samfunnsvitenskapelige studier ved Åbo universitet. Hun har vært gjesteforsker ved institusjoner som University of Melbourne (2018) og Max Planck Institute for Social Anthropology (2019). I tillegg er hun medredaktør for Retfærd: The Nordic Journal of Law and Justice og medgrunnlegger av forskningsmiljøet Law, Space and Justice ved Det juridiske fakultet i Åbo.
Med forsknings- og undervisningserfaring fra ti universiteter og forskningsinstitutter i seks land, undersøker Dr. Alaattinoğlu hvordan lovverk og samfunn utvikler seg parallelt, hvordan grupper mobiliserer for forandring, og hvordan rettssystemet interseksjonelt inkluderer og ekskluderer individer og grupper.
Pressefotos
Lenker
Fagkontakt for Daniela Alaattinoğlu
Kontakt Holbergprisens sekretariat
Holbergprisen i skolen 2024/2025
oleRediger profil
Elevprisene
Årets tre finalister er (i alfabetisk rekkefølge):
- Drammen videregående skole i Buskerud, med prosjektet «Deltakelse i fritidsaktiviteter», av Linnéa Sofie Hermansen-Lind. Prosjektet tar utgangspunkt i at stadig færre barn og unge deltar i fritidsaktiviteter, og forskeren undersøker hvilke barrierer som påvirker denne deltakelsen. Forskning viser at deltakelse i fritidsaktiviteter har positive effekter på både fysisk og mental helse, samt på psykososial utvikling.
- Valler videregående skole i Akershus, med prosjektet «Men du ser ikke syk ut» av Vilde Seip Frydenlund. Her intervjuer eleven ME-pasienter og undersøker hvordan de opplever møtet med helsevesenet. Tidligere forskning på denne pasientgruppen viser at de ofte møtes med mistro og stigma, og forskeren forholder seg aktivt til tidligere forskning i sitt arbeid.
- Ålesund videregående skole i Møre og Romsdal, med prosjektet «Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?», av Rakel Rasmussen Folkestad, Linnea Aleksandra Ytterland, Nyan Linn Kyaw-Thwin, Finn Lehmann og Viljar Bell. Dette prosjektet tar for seg problemet at ungdommen trenger mer søvn enn de får. Gjennom egen forskning bekrefter elevene resultater fra tidligere forskning på feltet, som viser at det har en positiv effekt på unges søvnmengde å utsette skoledagen med 30-60 minutter.
De tre finalistprosjektene har vært gjennomført i fagene psykologi og sosiologi og sosialantropologi. Les mer om finalistene her.
Hvem som kommer på første-, andre- og tredjeplass, blir kunngjort under prisutdelingen i Bergen den 5. juni.
Lærerprisen
Årets lærerpris går til Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer ved Lillestrøm videregående skole i Akershus fylke. De mottar prisen for sin rapport «Forskerkontakten som ‘rettleiar og brubyggjar’», hvor de viser hvordan lærere som deltar i Holbergprisen i skolen, best mulig kan samarbeide med forskerkontakten sin.
Les mer om lærerprisvinneren her.
Pressefotos

Kontaktperson Holbergprisen i skolen

Hilde Omdalsmoen Fidje
Rådgiver, Holbergprisen i skolen
Tlf: 55 58 90 45
Mobil: 99 72 39 30
E-post: hilde.fidje@holbergprisen.no



Logoer og grafisk profil
Logofiler og andre grafiske elementer for Holbergprisen, Nils Klim-prisen og Holbergprisen i skolen kan lastes ned fra profilmanualen på nett.
Holbergprisen
Holbergprisen er en internasjonal forskningspris innenfor fagfeltene samfunnsfag, humaniora, juss og teologi. Prisen deles ut årlig og har en verdi på 6 000 000 kr. Vinneren utnevnes av Holbergprisens styre på vegne av den norske regjering. Prisen er oppkalt etter vitenskapsmannen og forfatteren Ludvig Holberg, som bidro til å bringe opplysningstiden til Norden.
Nils Klim-prisen
Nils Klim-prisen tildeles en statsborger av et nordisk land, under 40 år gammel, for fremragende forskning innen samfunnsfag, humaniora, juss eller teologi. Prisen har en verdi på 500 000 kr og deles ut sammen med Holbergprisen hvert år. Prisen er oppkalt etter hovedpersonen i Ludvig Holbergs roman Nils Klims reise til den underjordiske verden fra 1741.
Holbergprisen i skolen
Holbergprisen i skolen er en nasjonal forskningskonkurranse innenfor samfunnsfag, humaniora, juss og teologi. Deltagerne er elever ved 20 utvalgte videregående skoler fra hele landet. Det er fritt temavalg for forskningsprosjektene og elevene veiledes av etablerte forskere. De tre beste elevbidragene blir premiert med 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr. Det deles også ut en lærerpris på 20 000 kr.