Opptil tre fagpersoner fra hver deltakerskole inviteres til Holbergprisen i skolens årlige lærseminar, som markerer oppstarten for forskningskonkurransen i inneværende skoleår. Hvert seminar kretser rundt et tema som er relevant for elevforskning. Holbergprisen i skolen bekoster utgifter til reise, opphold, lunsj og middag.
Forholdet mellom forskningsspørsmål og metode
Lærerseminaret for Holbergprisen i skolen i 2024 vil se nærmere på forholdet mellom spørsmålene vi stiller i forskningen og de metodene vi velger for å besvare dem.
Problemstillingen for et forskningsprosjekt, og utformingen av dette, får følger for valg av forskningsmetode(r). Ikke alle spørsmål lar seg best besvare av en spørreundersøkelse i parallellklassen. Ikke alle metoder fungerer like godt innenfor de ulike skolefagene. Og hvilke metoder egner seg best for elevforskning? Når man først har valgt en metode, gjenstår fremdeles vanskelige valg knyttet til avgrensing og utvalg av empiri.
På årets lærerseminar ønsker vi å rette fokus mot de tidlige stadiene av forskningsprosessen, og mer spesifikt på forholdet mellom valg av forskningsspørsmål og forskningsmetode(r).
Vi har invitert erfarne forskere fra ulike fagfelt for å dele sin kunnskap, samtidig som vi vil tilrettelegge for at lærerne som deltar får utvekslet erfaringer og jobbet med konkrete spørsmål sammen med gode kollegaer. Formålet med seminaret er å diskutere muligheter, men også utfordringer, knyttet til forskningsprosessen.
Vi vil også sette av tid til å diskutere forskningsprosessens ulike faser og utfordringer, og har invitert fjorårets elevprisvinner og lærerprisvinner til å dele sine erfaringer. Lærere fra Drammen videregående skole, som Holbergprisen i skolen har inngått et formelt samarbeid med, vil også holde et innlegg.
I tillegg kommer disse innleggsholderne:
Sissel Undheim (UiB):
Sissel Undheim er professor i religionsvitenskap ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap. Hun forsker blant annet på fagdidaktikk, religion og populærkultur, religion, kjønn og seksualitet og antikkens religioner.
Lars Nyre (UiB):
Lars Nyre er professor i mediedesign og teknologiteori. Han vil at unge mennesker skal kunne håndtere den stadige teknologiske utviklingen i arbeidslivet, og utfordrer derfor studentene til å designe eksperimentelle prototyper og verdiforslag. Denne tilnærmingen blir kalt «innovasjonspedagogikk».
Øivind Bratberg (UiO):
Øivind Bratberg er førstelektor ved Institutt for statsvitenskap. Hans forskningsinteresser er aller mest knyttet til britisk politikk. Undervisningen hans er hovedsakelig rettet mot kvalitativ metode, med tekstanalyse som fremste interesse.