Lærerseminaret for Holbergprisen i skolen i 2023 har temaet “forskning på kontroversielle temaer”.
Holbergprisen i skolen arrangerer et årlig todagersseminar for lærerne som deltar. Seminaret markerer oppstarten for skoleprogrammet i inneværende skoleår. Tematikken for årets seminar er “Forskning på kontroversielle tema”.
“Hva gjør du hvis elevene vil forske på transkjønnede og du vet at det sitter minst en person i klasserommet som er direkte berørt av problematikken? Hvilke utfordringer kan oppstå når elever tar utgangspunkt i selvopplevde erfaringer for sin forskning? Hvordan håndterer man elevforskning på innvandringsspørsmål samtidig som man ivaretar hensynet til en multikulturell elevmasse?”
Dette er bare noen eksempler på forskningsspørsmål som kan være både utfordrende å håndtere i en klassesetting, og som kan innebære forskningsetiske dilemma. Samtidig er kanskje slike spørsmål nettopp viktige å belyse og bidrar til samfunnsnyttig kunnskap. Men hva gjør at noe blir kontroversielt, og hvordan kan man forske på tema som skaper debatt og uenighet i samfunnet? Hvilke tema skaper følelsesmessig engasjement, og hva gjør vi når elevene vil forske på betente og omstridte tema?
I Holbergprisen i skolen ser vi at stadig flere elever ønsker å forske på spørsmål som oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende, som for eksempel identitetspolitiske spørsmål. Samtidig kan dette være krevende prosjekter å veilede med mange ulike hensyn som skal ivaretas. På årets fagseminar retter vi derfor fokus mot «Forskning på kontroversielle tema». Vi har invitert erfarne forskere til å dele sin kunnskap, samtidig som vi vil tilrettelegge for å utveksle erfaringer og jobbe med konkrete spørsmål sammen med gode kollegaer. Formålet med seminaret er å diskutere muligheter, men også utfordringer knyttet til forskningstema som skaper blest og kontrovers.
Vi vil også sette av tid til å diskutere forskningsprosessens ulike faser og utfordringer og har invitert fjorårets elevprisvinner og lærerprisvinner til å dele sine erfaringer.
I tillegg kommer disse innleggsholderne:
- Stine Helene Bang Svendsen (NTNU)
- Mette Andersson (UiO)
- Heming Gujord (UiB)
Velkommen til seminar!
Holbergprisen i skolens lærerpris
Holbergprisen i skolen deler hvert år ut en lærerpris. Denne er en anerkjennelse av lærerens viktige rolle som sentral faglig ressurs og inspirasjonskilde i arbeidet med å skape interesse for forskning blant elever i den videregående skolen.
Tidligere vinnere av lærerprisen
Oversikt for tidligere lærerprisvinnere og deres prosjektrapporter.