
Undervisningsoppleggene er skrevet av tidligere lærere som har deltatt i Holbergprisen i skolen, og er skreddersydde til å kunne brukes i forbindelse med konkurransen.
Hva er sannhet
Av: Lundaløkk og Anshushaug
Undervisningsopplegget fordrer elevene til å bli nysgjerrig på hva som er sant, og hvordan noe blir en sannhet, og hvilken rolle forskning har i denne prosessen. Elevene blir utfordret til å forske selv, og reflektere over sannheten i sitt forskningsprosjekt.
Bruk av refleksjonsnotat
i elevforsking
Av: Hildegunn Stokke Rasmussen, Spjelkavik videregående skole i Ålesund
Når ein gjennomfører forskingsopplegg med større
elevgrupper, kan det av og til vere krevjande å halde
oversikt over progresjonen til kvar enkelt elev/gruppe.
Då kan refleksjonsnotat fungere fint som ein måte å følgje
opp elevane på. Samtidig kan det å reflektere, bidra til at
elevane blir meir medvitne om eigne læringsprosessar og
får ei djupare forståing av fagstoffet.
En klassereise
Av: Kjersti Gjerde Brekklund, St. Olav videregående skole i Stavanger
Et undervisningsopplegg om hvordan man kan gjennomføre Holbergprisen i skolen som et klasseprosjekt.
Etisk komité
Av: Hildegunn Stokke Rasmussen, Spjelkavik videregående skole i Ålesund
Målet med undervisingsopplegget er å gi elevane øving i å gi og
få tilbakemelding på forskingsprosjekt/prosjektplanar. Metoden kan brukast på ulike
tidspunkt i forskingsprosessen, men er mest fruktbar på eit stadium der elevane har kome i gang med eige forskingsprosjekt og levert inn ein prosjektplan.
Skriving og dialog
Av: Verlo, Oslo handelsgymnasium
Undervisningsopplegget er skrevet innenfor sosiologi (VG2) og Markedsføring og ledelse 2 (VG3), men kan også brukes i andre fag. Oppfordrer elevene til å bli nysgjerrige på samfunnsvitenskaplig forskning, skrive forskningsbaserte rapporter og knytte teori til forskning.