Ålesund videregående skole

Finn Lehmann, Viljar Bell, Linnea Aleksandra Ytterland, Rakel Rasmussen Folkestad og Nyan Linn Kyaw-Thwin. Foto: Thor Brødreskift.

Viljar Bell, Rakel Rasmussen Folkestad, Nyan Linn Kyaw-Thwin, Finn Lehmann og Linnea Aleksandra Ytterland ved Ålesund videregående skole mottar tredjeprisen i Holbergprisen i skolen 2025 med forskningsprosjektet «Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?».

Viljar Bell, Rakel Rasmussen Folkestad, Nyan Linn Kyaw-Thwin, Finn Lehmann og Linnea Aleksandra Ytterland ved Ålesund videregående skole står bak prosjektet «Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?»

I dette prosjektet tar elevene for seg problemet at ungdommen trenger mer søvn enn de får når skoledagen er lagt opp slik som den er på de fleste skoler i dag. Gjennom egen forskning bekrefter elevene resultater fra tidligere forskning på feltet, som viser at det har en positiv effekt på unges søvnmengde å utsette skoledagen med 30-60 minutter.

 Fagjuryens uttalelse:

Elevene undersøker hvordan tidlig skolestart påvirker ungdom, og om et annet starttidspunkt på skoledagen kan føre til mer søvn, eller om det bare skjer en forskyvning av søvnperioden. Spørsmålet de stiller, er: Hva er det beste tidspunktet for skolestart for elevers søvnlengde?

Gjennom et spennende materiale, med en omfattende spørreundersøkelse og nyskapende bruk av smartklokkedata, gir prosjektet interessante og solide funn, som viser hvordan man med varierte metoder kan få frem et bredt bilde av tematikken. Det konkluderes med at senere skolestart vil gi mer søvn, et funn som ikke nødvendigvis er åpenbart basert på tidligere forskning.

Arbeidet til elevene er grundig og omfattende, og støtter seg gjennomgående til tidligere forskning både fra USA og Europa. Forskningsdesignet er ambisiøst, og er muliggjort av at de er en gruppe på fem.  Det viser at forskning ofte er avhengig av at flere samarbeider godt, og juryen berømmer elevene for å ha levert fra seg en tekst som er svært godt samskrevet, noe som kan være en utfordring ved prosjekter med mange forfattere.

Drøftingsdelen er rapportens store styrke. Her reflekterer elevene over prosjektets metodiske utfordringer, og de utviser modenhet og forståelse for det å forske. Elevene reflekterer godt over mulige feilkilder og over kvaliteten på sitt eget prosjekt.

Elevene tar utgangspunkt i et tema som ungdommer er opptatt av, og løfter fram hvorfor dette er aktuelt og viktig. Prosjektet viser ungdommens interesse for hvor mye søvn betyr for elevers læring, og undersøkelsen klarer å synliggjøre elevenes perspektiv.

Juryen gratulerer med et vellykket prosjekt!

Om forskningsprosjektet

Tittel:

Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?

Skrevet av:

Viljar Bell, Rakel Rasmussen Folkestad, Nyan Linn Kyaw-Thwin, Finn Lehmann og Linnea Aleksandra Ytterland

År:

Om Holbergprisen i skolen

Tre jenter, tidligere deltakere i Holbergprisen i skolen på fagdagen. Rollup med logo i bakgrunn.

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.

Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.