
Linnéa Sofie Hermansen-Lind fra Drammen videregående skole mottar andreprisen i Holbergprisen i skolen 2025 med forskningsprosjektet «Deltakelse i fritidsaktiviteter».
I prosjektet «Deltakelse i fritidsaktiviteter» undersøker Linnéa Sofie Hermansen-Lind ved Drammen videregående skole deltakelsen i fritidsaktiviteter blant elever på 5-7. trinn i en bydel med levekårsutfordringer.
Prosjektet tar utgangspunkt i at stadig færre barn og unge deltar i fritidsaktiviteter, og forskeren undersøker hvilke barrierer som påvirker denne deltakelsen. Forskning viser at deltakelse i fritidsaktiviteter har positive effekter på både fysisk og mental helse, samt på psykososial utvikling.
Fagjuryens uttalelse:
Eleven undersøker deltakelsen i fritidsaktiviteter blant elever på 5-7. trinn i en bydel med levekårsutfordringer, og tar utgangspunkt i at stadig færre barn og unge deltar i fritidsaktiviteter. Forskeren undersøker dette i lys av sosioøkonomisk status og hvilke barrierer som påvirker deltakelsen.
Prosjektet har et solid forskningsdesign, og juryen finner at det er metodisk fremragende og kan brukes som eksempel for andre. Eleven gjør velbegrunnede metodiske valg i alle ledd av forskningsprosessen, noe som gir troverdige data, styrker funnene og gir forskning av svært høy kvalitet.
I analysen viser eleven hvordan materiale fra tidligere forskning kan brukes som utgangspunkt ved å sammenligne med tall fra UngData-undersøkelsen. De lokale dataene blir sammenlignet med nasjonale data, og eleven aktiviserer dermed tidligere forskning på svært vellykket vis. Ved å bruke eksisterende forskning og de spørsmålene som er stilt der til å forske på en spesifikk bydel, får eleven også tatt i bruk sin lokalkunnskap til å belyse spørsmål som igjen er svært relevante for andre kontekster. Slik viser eleven hvordan ny forskning alltid er i dialog med eksisterende forskning, samtidig som den bygger videre og tilfører noe nytt.
Juryen påpeker at også håndteringen av forskningsetikken er en styrke. Både dybdepiloteringen av undersøkelsen og utviklingen av samtykkeskjema til barnas foresatte er eksempler på dette. Funnene er tydelig drøftet og diskutert i lys av Bourdieus teorier om ulike former for kapital. Prosjektet er et solid akademisk håndverk, både presisjons- og språkmessig.
Prosjektets tema er viktig og aktuelt. Det drøfter temaer som utenforskap og sosial ulikhet, og viser betydningen fritidsaktiviteter kan ha for unge liv.
Juryen gratulerer med et svært godt gjennomført prosjekt som i tillegg er en eksempeloppgave for kommende forskningsspirer!
Om forskningsprosjektet
Tittel:
Skrevet av:
Linnéa Sofie Hermansen-Lind
År:
Metode:
Skolefag:
Tema:
Om Holbergprisen i skolen

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.
Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.