
Vilde Seip Frydenlund fra Valler videregående skole mottar førsteprisen i Holbergprisen i skolen 2025 med forskningsprosjektet «Men du ser ikke syk ut».
I prosjektet «Men du ser ikke syk ut» har Vilde Seip Frydenlund ved Valler videregående skole forsket på hvordan ME-pasienter opplever møtet med helsevesenet.
I dette prosjektet gjennomfører eleven intervjuer med flere ME-pasienter og undersøker hvordan de opplever møtet med helsevesenet. Tidligere forskning på denne pasientgruppen viser at de ofte møtes med mistro og stigma, og forskeren forholder seg aktivt til denne forskningen i arbeidet sitt.
Fagjuryens uttalelse:
Studien fokuserer på kronisk utmattelsessyndrom, ofte kalt ME. Forskningsspørsmålet som blir stilt, er: Hvordan opplever CFS/ME-pasienter møtet med helsevesenet?
Forskningsprosjektet tar opp et viktig tema og løfter frem stemmene og opplevelsene til en utsatt gruppe mennesker. Eleven gir en god beskrivelse av sykdommen, etterfulgt av en presentasjon av eksisterende litteratur og teori, og viser med det stor kunnskap om temaet. Eleven peker på at sykdommer som ME rangeres lavt i helsevesenets sykdomshierarki, og viser hvordan dette får konsekvenser for pasienters opplevelser i møte med det samme helsevesenet. Forskeren gir også en innføring i konteksten som de enkelte pasientene befinner seg i, og får dermed nyansert og synliggjort det sosiale hierarkiet i helse-Norge.
Gjennom å utvikle og presentere sitt eget begrep, «ME-sykdommens stigmatiseringsparadoks», sammen med bruk av tre idealtyper, illustrerer eleven ME-pasientenes erfaringer og opplevelser. Med dette kommer hun med et konkret og viktig bidrag til eksisterende litteratur om denne sykdommen, og viser på denne måten fremragende faglig selvstendighet.
Problemstillingen besvares gjennom intervjuer med CFS/ME-pasienter. For å forklare empirien sin, støtter hun seg på Foucaults perspektiver og teorier om stigma, et valg juryen berømmer og finner passende.
Det gis en god beskrivelse av den utvalgte metoden, og det er modig av forskeren å inkludere seg selv og reflektere over sitt eget ståsted, samtidig som hun klarer å vise hvordan hennes egne erfaringer er gyldige for flere med samme sykdom, uten at hun utleverer verken seg selv eller informantene på veien.
Posisjonen hennes gir henne en sensitivitet til å planlegge og gjennomføre forskning med en pasientgruppe som er vanskelig tilgjengelig nettopp fordi de er syke, og eleven klarer dermed å gi en stemme til ME-pasienter. Denne stemmen kommer tydelig frem i presentasjonen av funnene fra intervjumaterialet.
Juryen takker for viktig og selvstendig forskning!
Om forskningsprosjektet
Tittel:
Skrevet av:
Vilde Seip Frydenlund
År:
Metode:
Skolefag:
Tema:
Om Holbergprisen i skolen

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.
Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.