Elevforskning om undervisning i Israel-Palestina-konflikten

Sara Schau og Madeleine Blikken presenterer prosjektet sitt under Forskningsdagene Ung. Foto: Jon Anders H. Lothe

Madeleine Blikken og Sara Schau deltok i Holbergprisen
i skolen med prosjektet “Lærerens dilemma: Undervise i Israel-Palestina-konflikten eller ikke?”, et arbeid som sprang ut fra egne opplevelser på Drammen videregående skole. Over to dager i Bergen presenterte de funnene sine for interesserte lærere og elever.

Sist endret:

Publisert:

Hvorfor snakker ikke lærerne om det som skjer?

Som svært mange andre lot Sara Schau og Madeleine Blikken seg engasjere og opprøre av konflikten mellom Israel og Palestina i etterkant av terrorangrepet 7. oktober. Gjennom blant annet sosiale medier ble de og deres medelever utsatt for sterke bilder av sivile drept i krigshandlinger, og begynte etter hvert å stille spørsmål ved hvorfor en del av lærerne deres valgte å ikke ta opp krigen i undervisningen sin.

Sara Schau og Madeleine Blikkens forskningsrapport “Lærerens dilemma”.
Foto: Jon Anders H. Lothe

I sitt Holbergprisen i skolen-prosjekt intervjuet de flere lærere ved Drammen videregående skole om dette. De ville undersøke hva som påvirker samfunnsfaglærere ved skolen til å inkludere eller utelate konflikten i sin undervisning.

I forkant formulerte de fire hypoteser om hvilke årsaker de trodde kunne spille en rolle. Blant disse var en antakelse om at en del lærere valgte å utelate denne konflikten på bakgrunn av en frykt for å bli misforstått. En slik frykt, relatert til en oppfatning hos lærerne om at de ikke følte seg erfarne og trygge nok i lærerrollen til å ikke trå feil, viste seg å spille en rolle. Denne forklaringen er blant flere elevene konkluderer rapporten sin med.

Et erfaringsmøte om undervisningsforskning

Onsdag 18. september var Holbergprisen i skolen vertskap for et møte mellom elevene, læreren deres Hilde Lærum, og Solveig Moldrheim, Marianne Stølen-Nilsen og Vilde Hobæk fra Raftostiftelsen. Møtedeltakerne lot seg imponere og inspirere av forskningsarbeidet til Blikken og Schau.

Raftostiftelsen er en av mange parter som deltar i det nyoppstartede forskningsprosjektet “Palestina og Israel i skolen” (PIS). PIS skal forske på hvordan denne polariserende konflikten undervises i på skoler i bergensområdet, og Solveig Moldrheim og kollegaene hennes ønsket å ta med seg elevenes forskningsrapport videre i sitt arbeid. Vi i Holbergprisen i skolen håper dette arbeidet vil tjene som et eksempel på forskning hvor det verdifulle, men ofte oversette, elevperspektivet ligger til grunn.

Schau og Blikken presenterte funnene sine for interesserte tilhørere.
Foto: Jon Anders H. Lothe
Foto: Jon Anders H. Lothe

En tid med uro, ulikhet og usikkerhet gjenspeiles i forskningen

Morgenen etter var Egget i Studentsenteret i Bergen fullsatt av både elever fra videregående og andre tilhørere, og det var nok av tankevekkende innlegg til å holde på oppmerksomheten deres. På plakaten sto temaer som Donald Trumps mulige comback, vedvarende likestillingsutfordringer i Norge, og opprivende fortellinger om barn og unges liv i krigsherjede Ukraina og et militarisert Russland.

Sammen med presentasjonen til de to Holbergprisen i skolen-deltakerne, bar alle innleggene preg av at vi lever i en konfliktfylt og urettferdig samtid. Alle sammen viste de at forskning, gjort av elever som erfarne forskere, kan kaste lys over problematikker og utfordringer både her hjemme og i utlandet, og kanskje også peke på mulige løsninger.

Foto: Jon Anders H. Lothe

Gode relasjoner – og gode råd

I tillegg til erfaring i læreryrket, gikk gode relasjoner igjen i svarene Schau og Blikken mottok i sine intervjuer. Lærere som hadde gode relasjoner til elevene sine, følte seg langt tryggere på å ta opp temaet i undervisningen. På spørsmål fra salen om en mulig løsning på utfordringene ved å undervise om denne krigen, vekta de tidligere elevene nettopp dette aspektet.

Avslutningsvis serverte jentene det unge publikummet en oppfordring til selv å delta i Holbergprisen i skolen, sammen med gode råd om forskning. De rådet sine jevnaldrende til å tørre å forske på temaer de selv finner interessante og er nysgjerrige på, og til å ikke være redde for å stille spørsmål i jakt på kunnskap. At en slik forskningserfaring kommer svært godt med når mange av elevene skal begynne å studere, var de også tydelige på.

Madeleine Blikken (t.v.) og Sara Schau. Foto: Privat

Uansett hva elevene velger å forske på, verdsetter vi i Holbergprisen i skolen og vår fagjury det helt egne perspektivet elevene tar med seg inn i forskningsarbeidet. Madeleine Blikken og Sara Schaus søken etter svar på hvordan og hvorfor lærere nærmer seg – eller holder seg unna – et kontroversielt og splittende tema i undervisningen sin, viser hvordan elevforskning kan belyse aktuelle tematikker fra unike vinkler.

Relatert innhold