Madeleine Blikken og Sara Schau deltok i Holbergprisen
i skolen med prosjektet “Lærerens dilemma: Undervise i Israel-Palestina-konflikten eller ikke?”, et arbeid som sprang ut fra egne opplevelser på Drammen videregående skole. Over to dager i Bergen presenterte de funnene sine for interesserte lærere og elever.
Sist endret:
Publisert:
Hvorfor snakker ikke lærerne om det som skjer?
Som svært mange andre lot Sara Schau og Madeleine Blikken seg engasjere og opprøre av konflikten mellom Israel og Palestina i etterkant av terrorangrepet 7. oktober. Gjennom blant annet sosiale medier ble de og deres medelever utsatt for sterke bilder av sivile drept i krigshandlinger, og begynte etter hvert å stille spørsmål ved hvorfor en del av lærerne deres valgte å ikke ta opp krigen i undervisningen sin.
I sitt Holbergprisen i skolen-prosjekt intervjuet de flere lærere ved Drammen videregående skole om dette. De ville undersøke hva som påvirker samfunnsfaglærere ved skolen til å inkludere eller utelate konflikten i sin undervisning.
I forkant formulerte de fire hypoteser om hvilke årsaker de trodde kunne spille en rolle. Blant disse var en antakelse om at en del lærere valgte å utelate denne konflikten på bakgrunn av en frykt for å bli misforstått. En slik frykt, relatert til en oppfatning hos lærerne om at de ikke følte seg erfarne og trygge nok i lærerrollen til å ikke trå feil, viste seg å spille en rolle. Denne forklaringen er blant flere elevene konkluderer rapporten sin med.
Et erfaringsmøte om undervisningsforskning
Onsdag 18. september var Holbergprisen i skolen vertskap for et møte mellom elevene, læreren deres Hilde Lærum, og Solveig Moldrheim, Marianne Stølen-Nilsen og Vilde Hobæk fra Raftostiftelsen. Møtedeltakerne lot seg imponere og inspirere av forskningsarbeidet til Blikken og Schau.
Raftostiftelsen er en av mange parter som deltar i det nyoppstartede forskningsprosjektet “Palestina og Israel i skolen” (PIS). PIS skal forske på hvordan denne polariserende konflikten undervises i på skoler i bergensområdet, og Solveig Moldrheim og kollegaene hennes ønsket å ta med seg elevenes forskningsrapport videre i sitt arbeid. Vi i Holbergprisen i skolen håper dette arbeidet vil tjene som et eksempel på forskning hvor det verdifulle, men ofte oversette, elevperspektivet ligger til grunn.
En tid med uro, ulikhet og usikkerhet gjenspeiles i forskningen
Morgenen etter var Egget i Studentsenteret i Bergen fullsatt av både elever fra videregående og andre tilhørere, og det var nok av tankevekkende innlegg til å holde på oppmerksomheten deres. På plakaten sto temaer som Donald Trumps mulige comback, vedvarende likestillingsutfordringer i Norge, og opprivende fortellinger om barn og unges liv i krigsherjede Ukraina og et militarisert Russland.
Sammen med presentasjonen til de to Holbergprisen i skolen-deltakerne, bar alle innleggene preg av at vi lever i en konfliktfylt og urettferdig samtid. Alle sammen viste de at forskning, gjort av elever som erfarne forskere, kan kaste lys over problematikker og utfordringer både her hjemme og i utlandet, og kanskje også peke på mulige løsninger.
Gode relasjoner – og gode råd
I tillegg til erfaring i læreryrket, gikk gode relasjoner igjen i svarene Schau og Blikken mottok i sine intervjuer. Lærere som hadde gode relasjoner til elevene sine, følte seg langt tryggere på å ta opp temaet i undervisningen. På spørsmål fra salen om en mulig løsning på utfordringene ved å undervise om denne krigen, vekta de tidligere elevene nettopp dette aspektet.
Avslutningsvis serverte jentene det unge publikummet en oppfordring til selv å delta i Holbergprisen i skolen, sammen med gode råd om forskning. De rådet sine jevnaldrende til å tørre å forske på temaer de selv finner interessante og er nysgjerrige på, og til å ikke være redde for å stille spørsmål i jakt på kunnskap. At en slik forskningserfaring kommer svært godt med når mange av elevene skal begynne å studere, var de også tydelige på.
Uansett hva elevene velger å forske på, verdsetter vi i Holbergprisen i skolen og vår fagjury det helt egne perspektivet elevene tar med seg inn i forskningsarbeidet. Madeleine Blikken og Sara Schaus søken etter svar på hvordan og hvorfor lærere nærmer seg – eller holder seg unna – et kontroversielt og splittende tema i undervisningen sin, viser hvordan elevforskning kan belyse aktuelle tematikker fra unike vinkler.
Relatert innhold
Søk deltagelse i Holbergprisen i skolen innen 1. oktober!
Du er velkommen til å søke Holbergprisen i skolen før 1. oktober.
Lærerseminaret 2024
Lærerseminaret for Holbergprisen i skolen i 2024 vil se nærmere på forholdet mellom spørsmålene vi stiller i forskningen og de…
Elever fra Akershus, Buskerud og Vestland til topps i årets forskningskonkurranse
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun kunngjorde i dag at vinneren av Holbergprisen i skolen 2024 er Erika Lind-Larsen, med prosjektet «Lost in Translation?».