
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun kunngjorde i dag at vinneren av Holbergprisen i skolen 2025 er Vilde Seip Frydenlund, med prosjektet «Men du ser ikke syk ut».
Ved prisutdelingsseremonien på Bergen katedralskole i dag kunngjorde kunnskapsministeren plasseringene til finalistene i Holbergprisen i skolen, landets største forskningskonkurranse for elever i videregående skole. De tre finalistene mottar premier på henholdsvis kr. 30.000, 20.000 og 10.000.
Løfter frem stemmer
Førsteplassen gikk til Vilde Seip Frydenlund, ved Valler videregående skole i Akershus fylke. I prosjektet «Men du ser ikke syk ut» har hun sett nærmere på pasienter som lider av kronisk utmattelsessyndrom, ofte kalt ME. Frydenlund intervjuer flere ME-pasienter og undersøker hvordan de opplever møtet med helsevesenet. Tidligere forskning på denne pasientgruppen viser at de ofte møtes med mistro og stigma.
Fagjuryen kaller dette et modig prosjekt, hvor eleven tar utgangspunkt i egne erfaringer, men samtidig viser at hennes og andres opplevelser ikke eksisterer i et vakuum. De uttaler at eleven viser fremragende faglig selvstendighet i sitt arbeid, og at måten hun diskuterer og reflekterer rundt funnene på, gjør at prosjektet utgjør «et konkret og viktig bidrag til eksisterende litteratur om denne sykdommen.»
Betydningen av fritidsaktiviteter

På andreplass kom Linnéa Sofie Hermansen-Lind, fra Drammen videregående skole i Buskerud, med prosjektet «Deltakelse i fritidsaktiviteter». I dette prosjektet undersøker hun deltakelse i fritidsaktiviteter blant elever på 5-7. trinn i en bydel med levekårsutfordringer. Prosjektet tar utgangspunkt i at stadig færre barn og unge deltar i fritidsaktiviteter, og eleven undersøker hvilke barrierer som påvirker denne deltakelsen.
Juryen berømmer eleven for å ha tatt opp et viktig og aktuelt tema i prosjektet sitt og for å vise betydningen fritidsaktiviteter kan ha for unges liv.
Søvnens viktighet for unge

Tredjeplass gikk til Finn Lehmann, Rakel Rasmussen Folkestad, Viljar Bell, Linnea Aleksandra Ytterland og Nyan Linn Kyaw-Thwin ved Ålesund videregående skole i Møre og Romsdal fylke, med prosjektet «Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?».
Besvarelsen tar for seg problemet at ungdommen trenger mer søvn enn de får, når skoledagen er lagt opp slik som den er på de fleste skoler i dag. Gjennom egne undersøkelser bekrefter elevene resultater fra tidligere forskning på feltet, som viser at det har en positiv effekt på unges søvnmengde å utsette skoledagen med 30-60 minutter.
Juryen sier prosjektet tydelig viser ungdommens interesse for hva søvn betyr for læringen deres, og at undersøkelsen klarer å synliggjøre elevenes perspektiv.
Tematikker som er forankret i elevenes hverdag
Hvert år velges 20 skoler ut til å delta i Holbergprisen i skolen, og mer enn 1000 elever arbeider med prosjekter innenfor humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. Hver skole kan sende inn opptil tre bidrag, og fagjuryen velger så de tre beste av de rundt 60 innsendte prosjektene.
Elevene har i år undersøkt blant annet tematikker som tilhørighet, helse, politikk, litteratur og ulike sosiale utfordringer, dagsaktuelle som tilbakevendende. Fagjuryen har mottatt bidrag om alt fra skolenedleggelser til oppdragelsesstiler i en ridderroman.
Om årets elevprosjekter sier juryen at de tydelig viser at dagens unge er opptatt av globale og lokale problemer, og at de er i stand til å «undersøke dem med ulike metoder og kritisk blikk i lys av vitenskapelige teorier, som fremmer vår forståelse av samfunnet.»
Lærerpris til Lillestrøm videregående skole

Holbergprisen i skolen deler årlig ut en lærerpris på 20.000 kroner basert på rapporter fra deltakende lærere om hvordan klassen har jobbet med forskningsprosjektene. Prisen er en anerkjennelse av den viktige rollen læreren har som faglig ressurs og inspirasjonskilde.
Årets lærerpris går til Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer, lærere ved Lillestrøm videregående skole i Akershus fylke, for rapporten «Forskerkontakten som ‘rettleiar og brubyggjar’».
Hver skole som deltar i Holbergprisen i skolen, får tildelt en forsker med relevant fagbakgrunn. Denne forskerkontakten møter elevene for veiledning og oppfølging flere ganger i løpet av forskningsprosessen, og skal mer overordnet fungere som en «brobygger» mellom videregående og høyere utdanning.
Fagjuryen sier en stor styrke ved lærerrapporten, er at de to lærerne har tatt et modig valg om å bruke egne erfaringer og ta lærdom av sitt samarbeid med forskerkontakten, for videre å dele sine erfaringer med andre. «Juryen vil gi honnør til lærere som Nøstdal og Skaarer, som i en tid med store endringer setter av tid til faglig fordypning, langtidsgående prosjekter og skriving i prosess», uttaler juryen videre.
Mer om Holbergprisen i skolen
Holbergprisen i skolen er en nasjonal årlig konkurranse for elever i den videregående skole. Årlig deltar rundt 1000 elever på 20 utvalgte skoler.
Holbergprisen i skolen har søknadsfrist 1. oktober hvert år, og elevene jobber med sine prosjekter fra november til april. Underveis i prosjektperioden får elevene assistanse fra etablerte forskere fra institusjoner i nærområdene, og prosjektene inngår i undervisningen i de fagene som kan knyttes til Holbergprisens fagfelt.
Holbergprisen i skolen og lærerprisen forvaltes av Holbergprisens styre, som også deler ut Holbergprisen og Nils Klim-prisen. Holbergprisen er en internasjonal pris som tildeles årlig for banebrytende forskning innen humaniora, samfunnsvitenskap, jus og teologi, mens Nils Klim-prisen tildeles en fremragende forsker fra/i et nordisk land, innen de samme fagområdene. Alle prisene administreres av Universitet i Bergen, på vegne av Kunnskapsdepartementet.
Pressebilder, pressemeldinger, finalistprosjekter, lærerrapport, sitater m.m. legges ut på Holbergprisens presserom. Les mer om Holbergprisen i skolen her.
Juryen har bestått av:
- Åsta Dyrnes Nordø (juryleder), førsteamanuensis, Institutt for politikk og forvaltning, Universitetet i Bergen.
- Uzair Ahmed, postdoktor, C-REX, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
- Åsta Dyrnes Nordø (juryleder), førsteamanuensis, Institutt for politikk og forvaltning, Universitetet i Bergen.
- Elise Farstad Djupedal, stipendiat i pedagogikk, Institutt for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
- Tale Birkeland Engebretsen, lektor i norsk, historie og tysk; fagutvikler i norsk og leder for Skrivesenteret ved Porsgrunn videregående skole.
- Hallvard Andre Kjelen, professor, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet.
Sist endret:
Publisert:
Relatert innhold

Valler videregående skole
Vilde Seip Frydenlund fra Valler videregående skole mottar førsteprisen i Holbergprisen i skolen 2025 med forskningsprosjektet «Men du ser ikke syk ut».

Drammen videregående skole
Linnéa Sofie Hermansen-Lind fra Drammen videregående skole mottar andreprisen i Holbergprisen i skolen 2025 med forskningsprosjektet «Deltakelse i fritidsaktiviteter».

Ålesund videregående skole
Viljar Bell, Rakel Rasmussen Folkestad, Nyan Linn Kyaw-Thwin, Finn Lehmann og Linnea Aleksandra Ytterland ved Ålesund videregående skole mottar tredjeprisen i Holbergprisen i skolen 2025 med forskningsprosjektet «Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?».