Annenprisen i Holbergprisen i skolen går til forskningsprosjektet «PC i skolen – Verktøy eller krykke?» av Camilla Louise Aag Sjursen og Siri Tuft Isdahl fra Bergen Handelsgymnasium.
Oppgaven handler om hvordan PC påvirker læriungssituasjoner. Ved hjelp av kvantitative spørreundersøkelser, dybdeintervjuer, og deltakende observasjon undersøker elevene problemstillingen «Hva er elevers syn på databruken i den videregående skolen?».
Oppgavens hovedfunn er at skolen beveger seg i en stadig mer digitalisert retning, og at mer kontroll med PC-bruken bør være påkrevet, samt at noe av PC-bruken synes å være noe unødvendig.
Fagjuryens uttalelse:
Dette er et forskningsarbeid av høy kvalitet! En meget god metodisk tilnærming og en like god og klar datapresentasjon og diskusjon. Her problematiseres og drøftes positive og mindre positive forhold knyttet til bruken av PC i skolen på en forbilledlig måte. De unge forskerne viser at skoleungdom har et mer reflektert forhold til bruken av PC enn det mange synes å mene, og rapporten bør lede til interessante debatter i Utdanningsdirektoratet og innad i Kunnskapsdepartementet!
Om forskningsprosjektet
Tittel:
Skrevet av:
Camilla Louise Aag Sjursen og Siri Tuft Isdahl
År:
Skolefag:
Tema:
Om Holbergprisen i skolen
Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.
Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.