Bergen Katedralskole fikk tredjeplassen i Holbergprisen i skolen 2014.
Tredjeprisen i årets skolekonkurranse på 5000 kroner går til Laura Aadland og Silje Rame ved Bergen Katedralskole for prosjektet «LEGO – en bremsekloss for likestillingen?»
Oppgaven benyttet deltakende observasjon som metode for å svare på problemstillingen: Fører Legos kjønnssterotypiske leker til at barn bruker de ulike legofigurene i tråd med et tradisjonelt kjønnsrollemønster? I oppgaven finner Laura og Silje at Lego ikke har utviklet seg mot mer kjønnsnøytrale roller og symboler, men heller i motsatt retning.
Om forskningsprosjektet
Tittel:
Skrevet av:
Laura Aadland og Silje Rame
År:
Metode:
Skolefag:
Om Holbergprisen i skolen
Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.
Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.