Anders Iversen Feiring ved Blindern videregående skole i Oslo kom på tredjeplass i Holbergprisen i skolen 2023 med forskningsprosjektet «Helseøkonomers rangering av sykdommers prestisje».
I rapporten “Helseøkonomers rengering av sykdommers prestisje” undersøker Feiring om helseøkonomer vurderer sykdommers prestisje annerledes enn hva leger og sykepleiere gjør, og hva de vektlegger i sin rangering av ulike diagnoser.
I sitt forskningsprosjekt undersøker Anders Iversen Feiring om helseøkonomer vurderer sykdommers prestisje annerledes enn hva leger og sykepleiere gjør. Feiring viser til at vi står overfor en rekke vanskelige prioriteringer i helsevesenet.
Fagjuryens uttalelse:
Prosjektet undersøker om helseøkonomer vurderer sykdommers prestisje annerledes enn hva leger og sykepleiere gjør. Feiring viser til at vi står overfor en rekke vanskelige prioriteringer i helsevesenet. Helseøkonomer har potensielt stor innflytelse på prioriteringsarbeidet, men vi vet foreløpig lite om hva denne yrkesgruppa tenker når de setter ulike pasientgrupper og sykdommer opp mot hverandre. Feirings forskningsprosjekt viser at helseøkonomer typisk vektlegger sykdommens utbredelse og kostnadene for samfunnet når de rangerer ulike sykdommer og pasientgruppers prestisje.
Eleven tar utgangspunkt i foreliggende norsk forskning på området og gjennomfører et fokusgruppeintervju med helseøkonomer. Gjennom intervjuanalyser avdekker han hvordan deres vurderinger av sykdommers prestisje avviker fra leger og sykepleieres vurderinger, og at de legger andre kriterier til grunn. Problemstillingen er original og reflekterer godt eksisterende forskning. Den har også tydelig relevans for aktuelle samfunnsbehov. Det er god sammenheng mellom forskningsspørsmålet og valg av metode.
Rapporten utmerker seg ved sitt originale forskningsdesign, og hvordan den på en enkel og elegant måte knyttes til eksisterende forskning på et svært samfunnsaktuelt tema. Det er spesielt bra at eleven gjør en sammenlignende analyse som tydelig bygger på og videreutvikler tidligere forskning. Oppgaven er velformulert og bruker gjennomgående et presist fagspråk.
Juryen gratulerer med et vel utført prosjekt, og med tredjeprisen i Holbergprisen i skolen 2023.
Om forskningsprosjektet
Tittel:
Skrevet av:
Anders Iversen Feiring
År:
Metode:
Skolefag:
Tema:
Om Holbergprisen i skolen
Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.
Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.