Drammen videregående skole

Malin Eckhoff Årnes. Foto: Silje Robinson

Malin Eckhoff Årnes fra Drammen videregående skole mottar andreprisen i Holbergprisen i skolen 2024 med forskningsprosjektet «Opplevelsen av overgangen fra elev til student».

I prosjektet «Opplevelsen av overgangen fra elev til student» spør  Årnes om undervisningen i videregående skole gjør nok for å forberede elevene på studiene som kommer etterpå. Forskningsprosjektet hennes viser at skolen kan gjøre mer for å gjøre elevene studieforberedt. Årnes spør også hva den enkelte kan gjøre for selv å ruste seg for overgangen. 

Dette er et aktuelt tema, som også opptar mange unge. Rapporten viser blant annet at både selvstudiumsmodellen og manglende opplæring i akademiske skrivestandarder opplevdes utfordrende for de ferske studentene som ble intervjuet i forbindelse med denne forskningen.  Om prosjektet sier juryen at det er «ambisiøst og selvstendig». 

 Fagjuryens uttalelse:

Forskningsprosjektet spør hvorvidt elever er godt nok forberedt for videre studier når elever har fullført studieforberedende utdanningsprogram i videregående opplæring. Eleven undersøker dette ved å lage en spørreundersøkelse blant studenter ved grunnskolelærerutdanningen og barnehagelærerutdanningen ved USN.

Basert på gode data, solide analyser og en grundig gjennomgang av tidligere forskning, viser eleven til flere områder hvor forberedelsen til høyere utdanning kan forbedres. Fremgangsmåten med valg av spørreundersøkelse passer godt til problemstillingen, spørsmålene er gode, med klare svaralternativer og viser til en god strategi for å få studenter til å svare på undersøkelsen. Eleven benytter også statistiske tester av sammenhenger mellom ulike faktorer i undersøkelsen. I rapporten har eleven brukt relevant litteratur aktivt som styrker slutningenes troverdighet. 

Dette er samlet sett en svært god oppgave som gjør godt begrunnete valg av metode og litteratur, den diskuterer svakheter åpent og har et stort antall relevante kilder av god kvalitet. Prosjektet er ambisiøst og selvstendig, utført på en transparent og god måte.

Juryen gratulerer med et faglig sterkt bidrag og et svært godt prosjekt!  

Om forskningsprosjektet

Tittel:

Opplevelsen av overgangen fra elev til student

Skrevet av:

Malin Eckhoff Årnes

År:

Om Holbergprisen i skolen

Tre jenter, tidligere deltakere i Holbergprisen i skolen på fagdagen. Rollup med logo i bakgrunn.

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.

Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.

Intervju med Mailn Eckhoff Årnes