Elvebakken videregående skole

Fra venstre: August Bjærke Estensen, Lea Rose Martinuzzi og Håkon Rørvik Skåland fra Elvebakken videregående skole. Foto: Eivind Senneset

Elvebakken videregående skole fikk andreplass i Holbergprisen i skolen 2018.

August Bjærke Estensen, Lea Rose Martinuzzi og Håkon Rørvik Skåland fra Elvebakken videregående skole i Oslo fikk andreprisen for forskningsprosjektet «Regjeringskvartalet – åpent og inviterende eller lukket og ekskluderende?». Prosjektet tar utgangspunkt i Jens Stoltenbergs utsagn etter 22. juli om mer åpenhet og mer demokrati og spør om dette gjenspeiles i samfunnsdiskursen og i den estetiske profilen i vinnerforslaget til et nytt regjeringskvartal.

 Fagjuryens uttalelse:

Denne oppgaven viser hvordan elevforskning kan bidra med et nytt blikk på utviklingen av et nytt byrom. De reiser et helt sentralt spørsmål om balansen mellom sikkerhet og åpenhet: «Er det verdt å ofre åpenhet og tilgjengelighet i bytte mot kontroll og sikkerhet?»

Om forskningsprosjektet

Tittel:

Regjeringskvartalet – åpent og inviterende eller lukket og ekskluderende?

Skrevet av:

August Bjærke Estensen,
Lea Rose Martinuzzi
og Håkon Rørvik Skåland

År:

Metode:

Skolefag:

Om Holbergprisen i skolen

Tre jenter, tidligere deltakere i Holbergprisen i skolen på fagdagen. Rollup med logo i bakgrunn.

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.

Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.