Frederik II videregående skole fikk tredjepris i Holbergprisen i skolen 2016.
Fridtjof Sandberg ved Frederik II videregående skole i Fredrikstad ved eleven fikk andreprisen for prosjektet «Hvordan forstår ungdom begrepet hverdagsintegrering, og hvilke tanker har de om eget bidrag til hverdagsintegrering?». Ved å gjennomføre dybdeintervju med fire unggdommer utforsker Sandberg hvordan ungdom i Fredrikstad forstår begrepet hverdagsintegrering og hvordan de stiller seg til å bidra til hverdagsintegrering i sitt nærmiljø. Han finner ut av at ungdommene forstår hverdagsintegrering som noe enkeltmennesker gjør i det daglige, og at de knytter det til små valg og daglige handlinger.
Om forskningsprosjektet
Tittel:
Skrevet av:
Fridtjof Sandberg
År:
Metode:
Skolefag:
Tema:
Om Holbergprisen i skolen
Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.
Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.