Frederik II videregående skole

Fridtjof Sandberg (i midten) fra Frederik II videregående skole. Foto: Marit Hommedal / Scanpix

Frederik II videregående skole fikk tredjepris i Holbergprisen i skolen 2016.

Fridtjof Sandberg ved Frederik II videregående skole i Fredrikstad ved eleven fikk andreprisen for prosjektet «Hvordan forstår ungdom begrepet hverdagsintegrering, og hvilke tanker har de om eget bidrag til hverdagsintegrering?». Ved å gjennomføre dybdeintervju med fire unggdommer utforsker Sandberg hvordan ungdom i Fredrikstad forstår begrepet hverdagsintegrering og hvordan de stiller seg til å bidra til hverdagsintegrering i sitt nærmiljø. Han finner ut av at ungdommene forstår hverdagsintegrering som noe enkeltmennesker gjør i det daglige, og at de knytter det til små valg og daglige handlinger.

Om forskningsprosjektet

Tittel:

Hvordan forstår ungdom begrepet hverdagsintegrering, og hvilke tanker har de om eget bidrag til hverdagsintegrering?

Skrevet av:

Fridtjof Sandberg

År:

Metode:

Om Holbergprisen i skolen

Tre jenter, tidligere deltakere i Holbergprisen i skolen på fagdagen. Rollup med logo i bakgrunn.

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.

Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.