Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer

Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer. Foto: Thor Brødreskift

Lærerprisen for 2025 går til Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer ved Lillestrøm videregående skole.

I rapporten “Forskerkontakten som ‘rettleiar og brubyggjar’” løfter Nøstdal og Skaarer frem forskerkontakten som ressurs og ser nærmere på samspillet mellom forskerkontakten og elevene deres, som deltok i årets runde av Holbergprisen i skolen.

Lærernes problemstilling er todelt, men henger tett sammen: “Hvordan har forskerkontakten bidratt som en viktig ressurs inn i dette prosjektet?” og “På hvilken måte skaper Holbergprisen i skolen et møte mellom skole og høyere utdanning gjennom forskerkontakten?” Lærerne svarer på disse spørsmålene ved hjelp av intervju med forskerkontakten og gruppeintervjuer med noen av elevene sine.

Forskerkontakten i Holbergprisen i skolen har, som lærerne skriver, “et mangefasettert mandat”. I rapporten evaluerer de samarbeidet med egen kontakt og kommer frem til tre hovedpunkter som kan tjene som gode råd til fremtidige deltagere om hvordan man kan legge til rette for et godt samarbeid med forskerkontakten.

Blant de nevnte hovedpunktene peker de på viktigheten av en tydelig forventningsavklaring mellom partene og at man utarbeider noen konkrete rammer for gjennomføringen av veiledningen. Da legger man til rette for at det kan foregå ekte brobygging.

Om lærerrapporten

Tittel:

Forskerkontakten som “rettleiar og brubyggjar”

Skrevet av:

Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer

År:

Om lærerprisen

Lærere diskuterer rundt et bord.

Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.

Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.

Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.