
Lærerprisen for 2025 går til Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer ved Lillestrøm videregående skole for deres rapport “Forskerkontakten som ‘rettleiar og brubyggjar’”.
I rapporten “Forskerkontakten som ‘rettleiar og brubyggjar’” løfter Nøstdal og Skaarer frem forskerkontakten som ressurs og ser nærmere på samspillet mellom forskerkontakten og elevene deres, som deltok i årets runde av Holbergprisen i skolen.
Lærernes problemstilling er todelt, men henger tett sammen: “Hvordan har forskerkontakten bidratt som en viktig ressurs inn i dette prosjektet?” og “På hvilken måte skaper Holbergprisen i skolen et møte mellom skole og høyere utdanning gjennom forskerkontakten?” Lærerne svarer på disse spørsmålene ved hjelp av intervju med forskerkontakten og gruppeintervjuer med noen av elevene sine.
Forskerkontakten i Holbergprisen i skolen har, som lærerne skriver, “et mangefasettert mandat”. I rapporten evaluerer de samarbeidet med egen kontakt og kommer frem til tre hovedpunkter som kan tjene som gode råd til fremtidige deltagere om hvordan man kan legge til rette for et godt samarbeid med forskerkontakten.
Blant de nevnte hovedpunktene peker de på viktigheten av en tydelig forventningsavklaring mellom partene og at man utarbeider noen konkrete rammer for gjennomføringen av veiledningen. Da legger man til rette for at det kan foregå ekte brobygging.
Fagjuryens uttalelse:
Nøstdal og Skaarer har forfattet en lærerrapport som vil ha stor betydning for fremtidige deltagerskoler i Holbergprisen i skolen. Hver skole som deltar, får tildelt en forsker fra sitt nærområde som veileder elever og lærere gjennom året. Denne lærerrapporten løfter frem forskerkontakten som ressurs og viser hvordan deltakende lærere best mulig kan dra nytte av denne kontakten. I så måte anlegger rapporten et originalt perspektiv, som juryen berømmer. Juryen ser for seg at innsiktene forfatterne presenterer om sitt samarbeid med forskerkontakten, vil ha stor overføringsverdi til tilsvarende samarbeid i fremtiden.
De to lærerne har tatt et modig valg om å bruke egne erfaringer og ta lærdom av sitt samarbeid med forskerkontakten, for videre å dele sine erfaringer med andre. En stor styrke ved rapporten er hvordan lærerne gjennomgående reflekterer over egen rolle, praksis og profesjon.
Ved å bruke gruppeintervjuer utvikler de tre kategorier som kan fungerer som en guide for fremtidig samarbeid mellom forskerkontakter og deltakerskoler. Gjennom dette prosjektet bidrar de til å løse noen utfordringer som Holbergprisen i skolen har, for eksempel det å skulle være en brobygger mot høyere utdanning. Dette gjør de blant annet ved å vise fordelene ved en tydelig forventningsavklaring mellom partene, og at man utarbeider noen veiledningsteoretiske begrunnelser for sitt arbeid. Rapporten er godt skrevet, og juryen berømmer forfatterne for deres fremragende formidlingsevner.
Juryen vil gi honnør til lærere som Nøstdal og Skaarer, som i en tid med store endringer setter av tid til faglig fordypning, langtidsgående prosjekter og skriving i prosess.
Juryen gratulerer med en lærerrapport som viser verdien av at lærere får tid til faglig utvikling og refleksjon, og betydningen av at denne blir delt med profesjonsfelleskapet.
Om lærerrapporten
Tittel:
Skrevet av:
Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer
År:
Skolefag:
Om lærerprisen

Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.
Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.
Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.