Kirkenes videregående skole

Pia Kristine Larsen Wickstrøm og Emilie Madelen Biti-Jenssen. Foto: Thor Brødreskift

Kirkenes videregående skole fikk tredjeplass i Holbergprisen i skolen 2019.

Tredjeprisen gikk til Pia Kristine Larsen Wickstrøm og Emilie Madelen Biti-Jessen fra Kirkenes videregående skole for prosjektet «Åndeverdenen i den moderne verden». Her drøfter de hvordan den samiske noaidekunsten har opptrådt i moderne tid, og i hvilken grad den har bevart tradisjonene fra opprinnelig samisk sjamanisme og religion.

 Fagjuryens uttalelse:

Problemstillingen blir besvart på svært tydelige måter, og viser at spørsmålet er svært meningsfylt. Oppgaven gir et rikt innblikk i noaidekunsten slik den eksisterer i dag, og synliggjør kontinuitet og brudd med gammel samisk religiøs praksis. Elevene konkluderer med at tradisjonen i sin helhet ikke er bevart, men at elementer av den har overlevd og utviklet seg til hva man ser i dag.

Juryen har enstemmig konkludert med at arbeidet skal belønnes med tredjeprisen i årets konkurranse!

Om forskningsprosjektet

Tittel:

Åndeverdenen i den moderne verden

Skrevet av:

Pia Kristine Larsen Wickstrøm
og Emilie Madelen Biti-Jessen

År:

Metode:

Skolefag:

Tema:

Om Holbergprisen i skolen

Tre jenter, tidligere deltakere i Holbergprisen i skolen på fagdagen. Rollup med logo i bakgrunn.

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.

Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.