Kirsti Anita Røsand er vinneren av Holbergprisen i skolens lærerpris for 2018.
Lærerprisen for 2018 går til Kirsti Anita Røsand fra Fagerlia videregående skole i Møre og Romsdal. Hun mottar prisen for rapporten “Learning by doing”.
Fagjuryens uttalelse:
Røsand er svært opptatt av elevaktiv læring, og er den første læreren fra denne skolen som deltar med sin klasse i Holbergprisen. Rapporten er velskrevet og engasjerende, og den gir en nyttig beskrivelse av prosessen med å tilrettelegge for elevforskning. Hun beskriver særlig hvordan man forholder seg til klassedeltakelse der elevene opprinnelig kommer fra forskjellige trinn og programområder. Prøving og feiling var en viktig læringsstrategi i arbeidet med å støtte elevenes kritiske tenkning i forskningsarbeid. Her understreker hun betydningen av gode relasjoner mellom lærere og elever.
Om lærerrapporten
Tittel:
Skrevet av:
Kirsti Anita Røsand
År:
Skolefag:
Tema:
Om lærerprisen
Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.
Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.
Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.