Kirsti Anita Røsand

Kirsti Anita Røsand. Foto: Thor Brødreskift,.

Kirsti Anita Røsand er vinneren av Holbergprisen i skolens lærerpris for 2018.

Lærerprisen for 2018 går til Kirsti Anita Røsand fra Fagerlia videregående skole i Møre og Romsdal. Hun mottar prisen for rapporten “Learning by doing”. 

Fagjuryens uttalelse:

Røsand er svært opptatt av elevaktiv læring, og er den første læreren fra denne skolen som deltar med sin klasse i Holbergprisen. Rapporten er velskrevet og engasjerende, og den gir en nyttig beskrivelse av prosessen med å tilrettelegge for elevforskning. Hun beskriver særlig hvordan man forholder seg til klassedeltakelse der elevene opprinnelig kommer fra forskjellige trinn og programområder. Prøving og feiling var en viktig læringsstrategi i arbeidet med å støtte elevenes kritiske tenkning i forskningsarbeid. Her understreker hun betydningen av gode relasjoner mellom lærere og elever.

Om lærerrapporten

Tittel:

Learning by doing

Skrevet av:

Kirsti Anita Røsand

År:

Om lærerprisen

Lærere diskuterer rundt et bord.

Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.

Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.

Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.