Lærerprisen for 2020 går til Kjersti Gjerde Brekklund ved St. Olav videregående skole i Stavanger.
Kjersti Gjerde Brekklund ved St. Olav videregående skole i Stavanger mottar prisen for sin rapport «–Jeg synes fremdeles det er mer futt i tittelen Sex og Synd». Brekklunds klasse deltok i skolekonkurransen i faget religion og etikk.
“Hva trenger elevene for å klare seg godt videre, som studenter og som samfunnsborgere?” spør Brekklund i sin rapport. “Hvilken kunnskap trenger de, når uansett hvilket tema det er snakk om, er informasjon bare et tastetrykk unna?”
Fagjuryens uttalelse:
Brekklunds lærerrapport gir en engasjert beskrivelse av hvordan arbeidet med Holbergprosjektet utviklet seg underveis i møte med ulike utfordringer. Det er særlig interessant å lese om organiseringen av arbeidet for en hel klasse som samarbeidet om prosjektet. Rapporten gir et innblikk i hvordan arbeidsfordelingen mellom grupper av elever ga rom for ulike interesser og engasjement innenfor rammen av et felles prosjekt. Denne organiseringen av prosjektet i “arbeidspakker” trekker veksler på samarbeidspraksiser som forskere bruker i dag.
Rapporten redegjør grundig for lærerens motivasjon for å delta i Holbergprisen i skolen, og den reflekterer samtidig over hvordan arbeidet med prosjektet kan integreres med læringsmålene i faget religion og etikk. Den vektlegger gjennomgående betydningen av å utvikle elevenes evne til kritisk kildebevissthet og kritisk tenkning generelt.
Rapporten gir et verdifullt innblikk i en uvanlig måte å organisere arbeidet med et prosjekt for Holbergprisen i skolen på. Den inneholder videre mange interessante refleksjoner om lærerens forventninger til prosjektprosessen, og vitner om en kritisk bevissthet omkring lærerens rolle som veileder for elevene i Holberg-prosjektet.
Juryen gratulerer Kjersti Gjerde Brekklund med årets lærerpris!
Om lærerrapporten
Tittel:
Skrevet av:
Kjersti Gjerde Brekklund
År:
Skolefag:
Om lærerprisen
Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.
Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.
Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.