Langhaugen videregående skole

Foto: Marit Hommedal / Scanpix

De tre elevene fra Langhaugen videregående skole får førstepris for forskningsprosjektet «De usynlige», en forskningsrapport om bruk av ulovlige hjelpemidler på prøver.

De tre forskerne som har vunnet førsteprisen i år avslutter rapporten sin med følgende sitat: «Hvis denne Usynlighed ikke i Dag bliver forvandled til Synlighed, døer jeg af Utaalmodighet.» Det var nok ikke juksing i skolen som var tema for Holbergs stykke De Usynlige, men i likhet med det som er tilfelle for juryen ville nok Holberg visst å sette pris på den avmaskering de unge forskerne bak dette arbeidet foretar.

Prisen på 15 000 kroner ble delt ut av Forsknings – og høyere utdanningsminister Tora Aasland, og vinner av Holbergs internasjonale minnepris, Natalie Zemon Davis, på Bergen Katedralskole onsdag den 9. juni.

Om forskningsprosjektet

Tittel:

De usynlige

Skrevet av:

Andreas Helland, Sondre Undertun og Katrine Flaatten

År:

Skolefag:

Tema:

Om Holbergprisen i skolen

Tre jenter, tidligere deltakere i Holbergprisen i skolen på fagdagen. Rollup med logo i bakgrunn.

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.

Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.