Langhaugen videregående skole

Hilde Råen, Asgeir Barlaup og Sunniva Strømskog. Foto: Marit Hommedal / Scanpix

Langhaugen videregående skole fikk andreprisen i Holbergprisen i skolen 2012.

Annenprisen på 10 000,- går til Asgeir Barlaup, Sunniva Strømskog og Hilde Råen fra Langhaugen videregående skole. De får prisen for prosjektet «Digitaliseringen av skolen – En forskningsrapport om elevers holdninger til og erfaringer med digitaliseringen av skolen – med utgangspunkt i Nordahl Grieg videregående skole».

Oppgaven ble skrevet i faget Sosiologi, og tar undersøker hvilke holdninger og erfaringer elever ved Nordahl Grieg vgs har til digitalisering. De bruker en kvantitativ spørreundersøkelse og dybeintervjuer for å undersøke oppgavens problemstilling. I oppgaven finner de ut av at elever foretrekker en kombinasjon av bøker og PC, og at guttene ved skolen mestrer digitaliseringen bedre enn jentene.

Om forskningsprosjektet

Tittel:

Digitaliseringen av skolen

Skrevet av:

Asgeir Barlaup, Sunniva Strømskog og Hilde Råen

År:

Om Holbergprisen i skolen

Tre jenter, tidligere deltakere i Holbergprisen i skolen på fagdagen. Rollup med logo i bakgrunn.

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.

Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.