Linda Romøren

Linda Romøren. Foto: Thor Brødreskift.

Linda Romøren er vinneren av Holbergprisens lærerstipend 2016.

Lærerstipendet i 2016 går til Linda Romøren ved Randaberg videregående skole i Rogaland for rapporten “Fra mythos til logos”. 

Fagjuryens uttalelse:

Rapporten redegjør for hvordan prosjektarbeidet ble initiert, og arbeidet med å identifisere tema for deltakerne. Romøren beskriver detaljert hvordan hun gjennom et forprosjekt fikk elevene interessert i hvilke muligheter sosiologifaget gir for forskning og forskningsdesign. Elevene fikk forsøke seg på observasjon av ulike situasjoner, etterfulgt av aktiviteter for å visualisere det de hadde funnet, ved bruk av tankekart og ulike teknikker for å se sammenhenger og reflektere over observasjoner av sosiale sammenhenger. Romøren beskriver også på en utmerket måte hvordan hun introduserte ulike teorier og kunnskap fra sosiologien for elevene gjennom forskjellige aktiviteter knyttet til dette forprosjektet.

Romørens rapport er informativ og klar, samtidig som den på eksemplarisk vis kommuniserer hennes personlige opplevelser og refleksjoner etter å ha deltatt i Holbergprisen for første gang. Rapporten gir mange konstruktive innspill til andre lærere som ønsker å involvere elever i forskning, og ikke minst tilbake til sekretariatet for Holbergprisen ved å peke på de styrker og utfordringer en lærer møter ved deltakelse i en slik konkurranse i en ellers travel skolehverdag.

Om lærerrapporten

Tittel:

Fra mythos til logos

Skrevet av:

Linda Romøren

År:

Om lærerprisen

Lærere diskuterer rundt et bord.

Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.

Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.

Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.