Marit Frydenlund og Sverre Bjørnstad er vinnere av Holbergprisen i skolens lærerpris for 2019.
Lærerprisen for 2019 går til Marit Frydenlund og Sverre Bjørnstad ved Blindern videregående skole i Oslo. De mottar prisen for sin rapport “Holbergprisen i skolen – dybdelæring i praksis?”
Fagjuryens uttalelse:
Prisjuryen viser til at rapporten deres fokuserer på dybdelæring og kritisk tenking, samt terrfaglige temaer i fagfornyelsen, som folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap. “Rapporten viser også en nyansert refleksjon over egen lærerrolle, og den krevende situasjonen deltagelse i Holbergprisen i skolen skaper, gjennom at læreren i større grad blir en veileder heller enn en underviser,” sier juryen.
Om lærerrapporten
Tittel:
Skrevet av:
Marit Frydenlund og Sverre Bjørnstad
År:
Skolefag:
Tema:
Om lærerprisen
Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.
Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.
Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.