Olsvikåsen videregående skole fikk andreprisen i Holbergprisen i skolen 2015.
Olsvikåsen videregående skole fra Bergen ved elevene Åse K. Lædre, Vilde A. Østevold, Elene S. Løtveit og Mariell Johannesen fikk andreprisen for prosjektet «Læreryrket – en profesjon i faresonen. Om frafall blant nyutdannede lærere». Elevene undersøker i oppgaven ved hjelp av dybdeintervjuer problemstillingen «Medfører utfordringer i læreryrket et høyt frafall blant nyutdannede lærere?». De finner ut av at det er en kombinasjon av flere ting som i bunn og grunn medfører det høye frafallet blant de nyutdannede lærerne, og at særlig det høye dokumentasjonskravet til videregående er en viktig faktor.
Om forskningsprosjektet
Tittel:
Skrevet av:
Åse K. Lædre, Vilde A. Østevold, Elene S. Løtveit og Mariell Johannesen
År:
Metode:
Skolefag:
Tema:
Om Holbergprisen i skolen
Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.
Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.