Olsvikåsen videregående skole

Andreprisvinnere av Holbergprisen i skolen 2015. Foto: Ole Kristian Olsen

Olsvikåsen videregående skole fikk andreprisen i Holbergprisen i skolen 2015.

Olsvikåsen videregående skole fra Bergen ved elevene Åse K. Lædre, Vilde A. Østevold, Elene S. Løtveit og Mariell Johannesen fikk andreprisen for prosjektet «Læreryrket – en profesjon i faresonen. Om frafall blant nyutdannede lærere». Elevene undersøker i oppgaven ved hjelp av dybdeintervjuer problemstillingen «Medfører utfordringer i læreryrket et høyt frafall blant nyutdannede lærere?». De finner ut av at det er en kombinasjon av flere ting som i bunn og grunn medfører det høye frafallet blant de nyutdannede lærerne, og at særlig det høye dokumentasjonskravet til videregående er en viktig faktor. 

Om forskningsprosjektet

Tittel:

Læreryrket – en profesjon i faresonen. Om frafall blant nyutdannede lærere

Skrevet av:

Åse K. Lædre, Vilde A. Østevold, Elene S. Løtveit og Mariell Johannesen

År:

Metode:

Skolefag:

Om Holbergprisen i skolen

Tre jenter, tidligere deltakere i Holbergprisen i skolen på fagdagen. Rollup med logo i bakgrunn.

Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.

Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.