Rosenvilde videregående skole vant førstepris i Holbergprisen i skolen 2015.
Årets vinner av Holbergprisen i skolen ble Iben Aarbakke ved Rosenvilde videregående skole for forskningsprosjektet «Kodeveksling i en tospråklig norsk-italiensk familie». Oppgaven undersøker ved hjelp av lingvistiske metoder problemstillingen: I hvilken grad kan hovedprinsippene i MLF-modellen også anvendes på kodeveksling mellom norsk og italiensk? Aarbakke konkluderer, med noen forbehold, med at MLF-modellen godt beskriver de data vi har samlet inn, både når det gjelder system-morfemprinsippet og morfemrekkefølgeprinsippet.
-Holbergprisen i skolen er en fantastisk måte å introdusere ungdommer for forsking på temaer de selv er intresserte i, og gir det ekstra puffet både til lærerne og elevene som skal til for at man legger listen litt høyere på det som ellers ville vært en tradisjonell skoleoppgave, forteller Aarbakke.
Fagjuryens uttalelse:
Alt i alt er dette et glimrende forskningsprosjekt, som viser personlig engasjement, teoretisk spenst, samt metodisk etterrettelighet og kreativitet.
Om forskningsprosjektet
Tittel:
Skrevet av:
Iben Aarbakke
År:
Metode:
Skolefag:
Tema:
Om Holbergprisen i skolen
Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.
Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken, som arrangeres i begynnelsen av juni hvert år.