Trond Waage vinneren av Holbergprisen i skolens lærerpris for 2017.
Lærerprisen 2017 går til Trond Waage ved Olsvikåsen videregående skole i Hordaland. Han mottar prisen for rapporten “Et prosjekt om prosjektet”.
Fagjuryens uttalelse:
Waage skriver godt og engasjert om sine erfaringer med å lede elever fra to klasser i årets konkurranse. Prosessen er beskrevet på en god måte, med mange gode refleksjoner med nytteverdi for fremtidige deltakere. Waage har intervjuet flere av elevene som har deltatt, og disse funnene ligger til grunn for hans egne refleksjoner og hans egen stemme gjennom rapporten, noe som bidrar til fruktbare diskusjoner om gode og utfordrende sider ved å delta i et slikt prosjekt.
Lærerens sterke engasjement for Holbergprisen i skolen er tydelig gjennom hele rapporten. Dette engasjementet vises også igjen i tre gode elevrapporter fra Olsviksåsen videregående skole, som alle peker på betydningen av Waages engasjement og motivasjon. Juryen er imponert over å vite at totalt 60 elever ved denne skolen leverte inn ca. 20 bidrag til vurdering, og vil også berømme at Waage har fått elever fra ulike studieretninger til å bidra og samarbeide i årets konkurranse.
Om lærerrapporten
Tittel:
Skrevet av:
Trond Waage
År:
Skolefag:
Tema:
Om lærerprisen
Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.
Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.
Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.