Brynjar Morka Mæhlum ved Vestby videregående skole vant tredjeprisen i 2017 med forskningsprosjektet «Blir jeg studieforberedt?»
Forskningsprosjektet «Blir jeg studieforberedt? En studie av hvilke norskfaglige ferdigheter som er viktige i høyere utdanning, og hvilke kompetansemål i norsk på videregående som fremhever disse ferdighetene», er basert på kvalitative intervjuer, samtidig som funnene drøftes opp mot læreplanen i norsk.
Mæhlum argumenterer for at kompetansemålene i norskfaget, som lesing, kildebruk, skriving av informative tekster og argumentasjon, burde styrkes, og at nye kompetansemål om lesestrategier og kritisk tenkning burde komme til.
Fagjuryens uttalelse:
Dette er et flott og ambisiøst prosjekt som fokuserer på overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning. Samtidig som problemstillingen er nær elevens egen hverdag, peker den fremover mot elevers studiefremtid. Oppgaven har et meget godt og gjennomtenkt forskningsdesign og integrerer sitater fra intervjuene på en utmerket måte i teksten. I tillegg drøftes funnene opp mot læreplanen i norsk. Eleven trekker tydelige konklusjoner om hva som fungerer og hva som burde være annerledes i dagens skole. Disse konklusjonene er solide og klart forankret i empirien og litteraturen som anvendes. Dette er en meget selvstendig prosjektrapport der elevens egen stemme er tydelig. Komiteen vil også berømme hvordan arbeidet med intervjuguiden introduseres i prosjektet. Dette er et eksempel til etterfølgelse for andre.
Om forskningsprosjektet
Tittel:
Blir jeg studieforberedt?
Forfatter:
Brynjar Morka Mæhlum
År:
Metode:
Skolefag:
Tema:
Om Holbergprisen i skolen
Elever fra videregående skoler over hele landet deltar hvert år i Holbergprisen i skolen med selvvalgte forskningsprosjekter innen humaniora og samfunnsfagene. De tre beste elevprosjektene blir premierte med henholdsvis 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr.
Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken i begynnelsen av juni hvert år.