For lærere

Er du lærer innenfor fagområdene til Holbergprisen i skolen og vil delta med elevene dine i forskningskonkurransen? Underviser du i for eksempel norsk, engelsk, fremmedspråk, religion og etikk, historie, rettslære eller et av samfunnsfagene, og vil jobbe utforskende i klasserommet i samarbeid med fagfolk fra universitet og høgskoler? Da har vi samlet informasjon som vil være interessant for deg her.

Elevfinalister og lærerprisvinnere i 2025 forteller hvorfor de mener Holbergprisen i skolen er viktig.

Rammer for deltakelsen

Holbergprisen i skolen inviterer hvert år videregående skoler over hele landet til å søke om å delta i en nasjonal forskningskonkurranse. Dere søker om å delta på nettsidene til Holbergprisen, og søknadsfristen er 1.oktober.

20 skoler blir trukket ut til å være med hvert år. Hver skole kan delta med tre klasser. Holbergprisen i skolen er finansiert av Kunnskapsdepartementet, og det er derfor gratis for skolene å være med. Elevene forsker på et selvvalgt emne og skriver en akademisk tekst. Skolene velger ut tre elevprodukt som de sender inn til vurdering av fagjuryen vår. Fristen for innlevering er i starten av april.

Finalistene i konkurransen blir kunngjort i starten av mai, og finalistelever og lærerne deres blir invitert til Holberguken i juni. Her blir de hedret sammen med mottakerne av Holbergprisen og Nils Klim-prisen. 

Tema

Vi legger i utgangspunktet ingen føringer for valg av tema, utover at det må ligge innenfor fagområdene humaniora og samfunnsvitenskap. Du som faglærer kan gjøre avgrensninger og velge en overordnet tematikk som elevene skal fordype seg i. Elevene kan jobbe individuelt eller i grupper, tverrfaglig eller knyttet til ett enkelt fagfelt.

Prosjektarbeidet skal være i tråd med gjeldende læreplaner. Det er et godt utgangspunkt for å dekke de tverrfaglige emnene, skape rom for dybdelæring og elevmedvirkelse. Elevene vil utvikle sine evner til å lese og skrive akademiske tekster, utøve kildekritikk, og de blir godt forberedt på videre studier.

Ekstra ressurser som Holbergprisen i skolen kan tilby

Lærerseminar

I november blir lærerne som deltar, inviterte til et to dager langt seminar i Bergen. Holbergprisen i skolen betaler for reise og overnatting. På dette seminaret kan man treffe og knytte bånd til lærarkollegaer fra hele landet. Noen av lærerne her vil ha deltatt i konkurransen tidligere, og kan dele av erfaringene sine. På programmet står faglig relevante innlegg fra forelesere fra norske universitet og høgskoler, samt innlegg fra både elev- og lærarprisvinnere fra året før, som vil fortelle om prosjektene sine.

Gjennom vinteren blir det også arrangert to til tre digitale fagseminarer. Her vil det bli tatt opp tema knyttet til fasen av arbeidet klassene er inne i på det aktuelle tidspunktet. Foredragsholderne er alle etablerte forskere.

Forskarkontakt

Alle skolane som deltar, får tildelt en forskerkontakt fra et universitet eller en annen forskningsinstitusjon i nærheten. Holbergprisen i skolen er opptatt av å sørge for at denne personen driver med forskning som passer til de fagene og temaene som de ulike klassene forsker på. Forskerkontakten kommer på besøk til skolen tre ganger gjennom prosjektperioden for å veilede elevene i arbeidet deres. De hjelper til med både metodevalg, kilder og skriving.

Sekretariatet

Skolene får besøk av sekretariatet til Holbergprisen i skolen rundt oppstarten av prosjektarbeidet, som regel i desember eller januar.

Sekretariatet er også tilgjengelig gjennom hele skoleåret dersom man har spørsmål eller trenger annan assistanse. Dere finner kontaktinformasjonen vår nederst på siden.

Følg også Holbergprisen i skolen på Facebook for nyheter og oppdateringer.

Nettressurser

Her på nettsidene våre finner dere fagartikler, undervisningsopplegg og tips til alle faser av prosjektet. Her kan dere finne hjelp som er tilpasset deltakelse i Holbergprisen i skolen, men som også er full av inspirasjon for andre som vil jobbe utforskende i klasserommet.

Forskningsprosessen fra start til slutt

Å skrive eit godt forskingsprosjekt kreve mykje arbeid. På disse sidene beskriver vi viktige steg i forskingsprosessen fra idémyldring til innlevering.

For lærerne er det inspirasjon å hente i andre lærere sine erfaringer.

Hva er sannhet

Av: Lundaløkk og Anshushaug

Undervisningsopplegget fordrer elevene til å bli nysgjerrig på hva som er sant, og hvordan noe blir en sannhet, og hvilken rolle forskning har i denne prosessen. Elevene blir utfordret til å forske selv, og reflektere over sannheten i sitt forskningsprosjekt.

Bruk av refleksjonsnotat
i elevforsking

Av: Hildegunn Stokke Rasmussen, Spjelkavik videregående skole i Ålesund

Når ein gjennomfører forskingsopplegg med større
elevgrupper, kan det av og til vere krevjande å halde
oversikt over progresjonen til kvar enkelt elev/gruppe.
Då kan refleksjonsnotat fungere fint som ein måte å følgje
opp elevane på. Samtidig kan det å reflektere, bidra til at
elevane blir meir medvitne om eigne læringsprosessar og
får ei djupare forståing av fagstoffet.

En klassereise

Av: Kjersti Gjerde Brekklund, St. Olav videregående skole i Stavanger

Et undervisningsopplegg om hvordan man kan gjennomføre Holbergprisen i skolen som et klasseprosjekt.

Etisk komité

Av: Hildegunn Stokke Rasmussen, Spjelkavik videregående skole i Ålesund

Målet med undervisingsopplegget er å gi elevane øving i å gi og
få tilbakemelding på forskingsprosjekt/prosjektplanar. Metoden kan brukast på ulike
tidspunkt i forskingsprosessen, men er mest fruktbar på eit stadium der elevane har kome i gang med eige forskingsprosjekt og levert inn ein prosjektplan.

Skriving og dialog

Av: Verlo, Oslo handelsgymnasium

Undervisningsopplegget er skrevet innenfor sosiologi (VG2) og Markedsføring og ledelse 2 (VG3), men kan også brukes i andre fag. Oppfordrer elevene til å bli nysgjerrige på samfunnsvitenskaplig forskning, skrive forskningsbaserte rapporter og knytte teori til forskning.

Lærerprisen

I tråd med ønsket vårt om å løfte frem læreren sin rolle som sentral faglig ressurs og inspirasjonskilde, deler Holbergprisen i skolen hvert år ut en lærerpris. Vinneren av denne mottar en pengegave på 20.000 kr. Vinneren blir valgt ut på bakgrunn av en rapport hvor læreren redegjør for hvordan prosjektet har blitt gjennomført og om hvilke erfaringer prosjektarbeidet har gitt lærerne og elevene ved skolen. Rapporten leveres samtidig som elevprosjektene og blir vurdert av Holbergprisen i skolen sin fagjury.

Kontakt oss

Bilde av Jon Anders Hvoslef Lothe

Jon Anders Hvoslef Lothe

Seniorkonsulent, Holbergprisen i skolen

Tlf: 55 58 50 86

Mobil: 40 14 91 92

Bilde av Marita Kristiansen

Marita Kristiansen

Rådgiver, Holbergprisen i skolen

Mobil: 95 07 93 97