
Holbergprisen i skolen ønsker å fremheve lærerens rolle som sentral faglig ressurs og inspirasjonskilde i arbeidet med å introdusere forskning for elever under videregående opplæring. Vi har derfor etablert en lærerpris som et ledd i vårt arbeid for å sette fokus på lærerens rolle i overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning og forskning. Vi inviterer også skolebibliotekarene som deltar i prosjektet, til å sende inn bidrag til lærerprisen. Vi ønsker å vise både lærere og elever hvilken ressurs bibliotekarene er. Med lærerprisen ønsker vi også å motivere lærere og bibliotekarer som deltar med elevene sine i forskningskonkurransen, til å dele erfaringene sine med andre.
Fagjuryen vår velger vinneren av lærerprisen på grunnlag av en innsendt tekst. Her redegjør læreren/bibliotekaren for hvordan arbeidet med Holbergprisen i skolen har blitt gjennomført på dennes skole og hvilke erfaringer prosjektet har gitt.
Vinneren av lærerprisen mottar en pengegave på 20 000 kr.
Om lærerrapporten
Vi oppfordrer alle lærere og bibliotekarer som deltar i Holbergprisen i skolen til å levere en tekst, men det er helt valgfritt. Man kan velge å skrive denne alene, men flere lærere7bibliotekarer ved samme skole kan også gå sammen om å skrive en felles artikkel. Innleveringsfristen for denne ligger normalt en uke etter fristen for innlevering av elevprosjektene, med mindre noe annet er spesifisert. Innlevering skjer digitalt på våre nettsider, og en lenke til årets innleveringsskjema publiseres i forkant av fristen.
Lærerartiklene vurderes av Holbergprisen i skolens fagjury ut fra formidlingsevne og grad av refleksjon i teksten. Det er viktig å inkludere gode beskrivelser av hva som har blitt gjennomført og hvordan, men også å gjøre rede for hvorfor dette ble gjort, hvilke erfaringer dere har gjort dere, og hva andre kan lære av dette. Rapportene skal gi rom til avsenders egen refleksjon, og juryen anbefaler at en lar ens egen stemme komme til syne i teksten. Vi anbefaler at artikkelen er på rundt 10 sider. Man kan velge å skrive en fagartikkel, en forskningsrapport eller et faglig essay.
Den enkelte står fritt til å velge hvilket aspekt ved arbeidet med Holbergprisen i skolen de vil fokuserer på. Man kan for eksempel fokusere på å gi innsikt i elevenes forskningsprosess sett fra lærerens perspektiv, på lærerens refleksjoner over pedagogiske muligheter og utfordringer i arbeidet med elevforskning, på hvilken rolle biblioteket har hatt i gjennomføringen, eller på egen læring underveis i arbeidet.
Teksten kan ta fatt i ett eller flere av følgende spørsmål:
- Hvordan har arbeidet vært organisert, særlig med tanke på bruk av forskerkontakt og eventuell annen ekstern ekspertise? Har andre hjelpemidler blitt benyttet?
- Hvilken utvikling har du sett i elevenes forståelse og selvstendige tenkning gjennom erfaringen med forskning og forskningsformidling som deltagelsen i Holbergprisen i skolen har gitt?
- Hvordan har elevforskningen påvirket din undervisning?
- Hvilke didaktiske grep har blitt benyttet i løpet av arbeidet med prosjektet, og hvilke utfordringer og muligheter har Holbergprisen i skolen skapt for de enkelte elevgruppene?
- Har det vært arbeidet tverrfaglig, og hvordan har det tverrfaglige kommet til uttrykk i elevprosjektene?
- Hvordan har samarbeidet internt på skolen vært organisert? Hvordan har man brukt de ulike ressursene som fins på din skole?
I vurderingen av lærerbidragene vil fagjuryen også vektlegge i hvilken grad rapportene viser spesielt originale og nyskapende innsikter i pedagogisk arbeid med elevforskning, eller bidrar med prinsipper for organisering og gjennomføring av elevforskning som kan inspirere andre lærere og/eller bibliotekarer. Det er også ønskelig at tekstene skal kunne gi konkrete tips til andre skoler som skal delta i prosjektet i framtiden.
Innleveringsfrist for lærerrapporten: 8. april 2026
Her finner du en oversikt over alle tidligere lærerprisvinnere og deres rapporter.