Filmatisering av romaner - Fører filmatisering av romaner til økt leselyst?

Karianne Haarklau, Silje Natlandsmyr og Marthe Brun valgte å forske på filmatisering av romaner fordi de selv liker både å lese bøker og se film. Samtidig var oppgaven et alternativ til særemnet og derfor ble både norskfaglig metode og tema lagt til grunn for prosjektoppgaven. De tre elevene fra Fana gymnas får førstepris for forskningsprosjektet: "Filmatisering av romaner".

Vi valgte ut bøker og filmer som var relativt nye og populære. Vi ville ta utgangspunkt i noe som de fleste har sett eller lest, sier jentene, det kan jo hende noen av bøkene eller filmene er litt mer jentete enn de andre, men det er generelt sett populære bøker og filmer som fikk utslag hos begge kjønn.

Fører filmatisering av romaner til økt leselyst? spør elevene seg i forskningsrapporten. I dette arbeidet tilfører de tre forskerne denne diskusjonen en ny dimensjon gjennom å koble filmatisering av romaner til leselyst. I motsetning til det de hadde forventet, finner forskerne at deltakerne i undersøkelsen leser få bøker og at filmatisering av romaner ikke i nevneverdig grad fører til at deltakerne (elever i videregående skole) får lyst til å lese mer. Det ble også funnet klare kjønnsforskjeller. Jenter leser mer enn gutter og er generelt mer positive til det å lese bøker enn tilfellet er for gutter.