Presserom

Velkommen til presserommet for Holbergprisen, Nils Klim-prisen og Holbergprisen i skolen. Her vil du finne de siste pressemeldingene, bilder, biografier og annen relevant informasjon om prisvinnerne.

Kontaktperson

Ole Sandmo
Kommunikasjonsrådgiver
Tlf.: 98001878
E-post: ole.sandmo@uib.no

HOLBERGPRISEN 2024 / ACHILLE MBEMBE

Biografi

Achille Mbembe (f.1957) er professor i historie og politikk ved Wits Institute for Social and Economic Research, ved University of the Witwatersrand, Johannesburg. Han er også leder for Innovation Foundation for Democracy. Mbembe tok utdanningen sin i Kamerun og Frankrike, og oppnådde sin doktorgrad i 1989 ved Université Paris 1 (Pantheon Sorbonne), med en avhandling om antikolonial motstand i Kamerun.

Mbembe har undervist ved en rekke ulike universiteter i USA, inkludert Columbia University, University of Pennsylvania, University of California (Berkeley og Irvine), Yale University, Duke University og Harvard University. Han er tidligere vinner av Ernst Bloch-prisen og er medlem både i The American Academy og Arts and Sciences og The British Academy.

Mbembe er æresdoktor både ved Paris 8 University i Frankrike, ved Catholic University of Louvain i Belgia, og ved Universitetet i Bergen. Hans arbeid har blitt oversatt til 17 språk (engelsk, spansk, italiensk, tysk, nederlandsk, portugisisk, arabisk, dansk, svensk, norsk, tyrkisk, rumensk, polsk, slovakisk, katalansk, finsk og mandarin). Hans siste bok har tittelen La communaute terrestre og kom ut i 2023.

Lenker

Fagkontakt for Achille Mbembe

Kontakt Holbergprisens sekretariat.

NILS KLIM-PRISEN 2024 / SIDDHARTH SAREEN

Biografi

Siddharth Sareen (b. 1988) er en klimaorientert samfunnsforsker med bakgrunn i utviklingsstudier, politisk økologi og samfunnsgeografi. Han forsker på styring av energiomstillinger i ulik skala og i forskjellige sammenhenger. Hans arbeider omhandler energi-forsyningskjeden og spenner fra ekstraksjonssoner og energiproduksjon til distribusjon av elektrisitet og sluttbruk av energi. Sareen arbeider i og på tvers av sektorer som solenergi, strømnett, urban transport og skogbruk. Hans forskning er motivert av et ønske om å fremme miljømessig rettferdighet og har empirisk grunnlag fra India og Europa (særlig Portugal og Norge) – og i senere tid også Uganda.

Sareen ble utdannet ved Krishnamurti Foundations skoler og har en mastergrad I utviklingsstudier fra Indian Institute of Technology Madras (2011) og en dobbelt ph.d-grad fra Københavns Universitet og University of Padua (2016). Han har hatt forskningsstillinger ved institusjoner i syv land og veiledet bredt, fra master- til postdoktornivå. I 2020—2024 grunnla og ledet han Sustainability Transformation-programområdet, som omfatter tematiske forskningsprosjekter ved Universitetet i Stavanger (UiS). Sareen er professor i miljø og energi ved UiS og underviser i et mastergradsprogram i energi, miljø og samfunn. Han er professor II ved Senter for klima og energiomstilling ved Universitetet i Bergen.

Sareen er også styremedlem ved Akademiet for yngre forskere og ved forskerskolen Empowered Futures, som er finansiert av Norges forskningsråd. Her har han vært engasjert i forskningspolitikk og utvikling av en ny generasjon av samfunnsvitere, med et mål om at de skal informere om og ta del i en mer inkluderende og rettferdig energifremtid. Sareen har publisert artikler i flere titalls ledende tidsskrifter og redigert flere samlinger. Hans monografi The Sun Also Rises in Portugal: Ambitions of Just Solar Energy Transitions vil bli utgitt i 2024. 

Lenker

Fagkontakt for Siddharth Sareen

Kontakt Holbergprisens sekretariat

Holbergprisen i skolen 2023/2024

Elevprisene

På førsteplass:  Vestby videregående skole i Akershus, med prosjektet «Lost in Translation?» av Erika Lind-Larsen. I prosjektet spør hun hun hva som går tapt når den engelske tegneserieromanen «Heartstopper» av Alice Oseman oversettes til norsk. 

På andreplass: Drammen videregående skole i Buskerud, med prosjektet «Opplevelsen av overgangen fra elev til student» av Malin Eckhoff Årnes. Årnes undersøker hvorvidt elever er godt nok forberedt for videre studier etter fullført studieforberedende opplæring. 

På tredjeplass: Bergen Katedralskole i Vestland, med prosjektet «Knut Hamsun 72 år etter hans død» av Edvard Hove Rosenlund. Rosenlunds prosjekt handler om Hamsun og hans forhold til nazismen og knytter dette til den aktuelle debatten om kanselleringskultur. 

De tre finalistprosjektene har vært gjennomført i fagene norsk, religion og etikk, historie, samt sosiologi og sosialantropologi. Les mer om finalistene her.

Lærerprisen

Årets lærerpris går til Mirjam Væring-Skogrand ved Kristen videregående skole Trøndelag. Hun mottar prisen for sin rapport «Motstandskraft – utvikling av kompetanse i ukjente situasjoner i praksis, og et forsøk på å forstå hvorfor elevene ikke synes noe om å stå i ukjente læringssituasjoner.» Rapporten gir innblikk i hvordan læringsprosessene Holbergprisen i skolen innebærer, styrker elevenes faglige og sosiale motstandskraft.

Les mer om lærerprisvinneren her.

Kontaktperson Holbergprisen i skolen

Bilde av Hilde Omdalsmoen Fidje

Hilde Omdalsmoen Fidje

Rådgiver, Holbergprisen i skolen

Tlf: 55 58 90 45

Mobil: 99 72 39 30

Logoer og grafisk profil

Logofiler og andre grafiske elementer for Holbergprisen, Nils Klim-prisen og Holbergprisen i skolen kan lastes ned fra profilmanualen på nett.

Holbergprisen

Holbergprisen er en internasjonal forskningspris innenfor fagfeltene samfunnsfag, humaniora, juss og teologi. Prisen deles ut årlig og har en verdi på 6 000 000 kr. Vinneren utnevnes av Holbergprisens styre på vegne av den norske regjering. Prisen er oppkalt etter vitenskapsmannen og forfatteren Ludvig Holberg, som bidro til å bringe opplysningstiden til Norden.

Nils Klim-prisen

Nils Klim-prisen tildeles en statsborger av et nordisk land, under 35 år gammel, for fremragende forskning innen samfunnsfag, humaniora, juss eller teologi. Prisen har en verdi på 500 000 kr og deles ut sammen med Holbergprisen hvert år. Prisen er oppkalt etter hovedpersonen i Ludvig Holbergs roman Nils Klims reise til den underjordiske verden fra 1741.

Holbergprisen i skolen

Holbergprisen i skolen er en nasjonal forskningskonkurranse innenfor samfunnsfag, humaniora, juss og teologi. Deltagerne er elever ved 20 utvalgte videregående skoler fra hele landet. Det er fritt temavalg for forskningsprosjektene og elevene veiledes av etablerte forskere. De tre beste elevbidragene blir premiert med 30 000 kr, 20 000 kr og 10 000 kr. Det deles også ut en lærerpris på 20 000 kr.