Ingrid Krogh Nøstdal og Øyvind Skaarer vant lærerprisen i 2025 for sin tekst “Forskerkontakten som “rettleiar og brubyggjar”” . På denne siden beskriver de hvordan du kan forberede elevene på besøk fra forskerkontakten. I videoen under kan du også høre hva de sier om deltakelsen i konkurransen.
Denne gjennomgangen viser hvordan man kan gå frem for et godt og fruktbart samarbeid mellom deltakerklasser og forskerkontakt i arbeidet med Holbergprisen i skolen. Målet er å vise hvordan forskerkontakten kan bidra som en viktig ressurs, både som veileder inn i forskningsarbeidet, men òg som en «brobygger» mellom videregående skole og høyere utdanning.
Gjennomføring
Vi deltok i prosjektet med to sosiologiklasser med ca. 30 elever i hver klasse. Vi startet arbeidet halvveis inn i skoleåret, og elevene jobbet individuelt eller i grupper med sine forskningsprosjekter. Forskerkontakten vår besøkte klassene våre tre ganger, og vi avtalte første besøk først etter at elevene var kommet godt i gang med prosjektene sine, nærmere bestemt i slutten av januar.
Basert på intervju med både elever og forskerkontakt etter endt deltakelse i Holbergprisen i skolen, sitter vi igjen med noen læringspunkter som kanskje kan være til nytte for fremtidige deltakerklasser og lærere.
Forberedelser før første besøk
- Elevene begynte tidlig med å jobbe med aktuelle temaer, problemstilling og teori. Vi laget en oversikt over elevenes temaer og foreløpige problemstillinger, og sendte disse til forskerkontakten i forkant av første besøk. På denne måten kunne han se hvor interessefeltene til elevene lå, og det gjorde det også lettere for ham å gå i dialog med elevene. Gode forberedelser ble trukket fram av både elever og forskerkontakt som avgjørende for en vellykket veiledning, og da særlig på bakgrunn av de trange rammene knyttet til både tid og gruppestørrelse som forskerkontakten har fått tildelt.
- Avklar forventninger mellom lærere og forskerkontakt om veiledningsmetoder (Dialog? Rådgivning? Forelesning?). Lærerne kjenner elevene best, og kan komme med råd om hva som kan være det mest fruktbare her. Gjennom samtaler med forskerkontakten klargjorde vi hva slags innfallsvinkel både han og vi lærere skulle prioritere i veiledningen. Det var betryggende for oss å vite at vi hadde et felles læringssyn og tanker omkring veiledning.
Struktur og planlegging av besøkene
- Lag en tydelig tidsplan slik at flest mulig får individuell eller gruppebasert veiledning. Om man ikke lager en god plan, risikerer man at det er de samme elevene/gruppene som får hjelp og veiledning av forskerkontakten hver gang.
- Kombiner gjerne korte innledninger (om forskning, etikk og metode) med personlig veiledning under besøkene. Selv oppfordret vi forskerkontakten til å begynne første besøk med å innlede med hva forskning og akademia er, hva gode forskningsspørsmål kan være, samt si noe om etiske hensyn i forskning. Videre ba vi ham om å raskt begynne å snakke med elevene om prosjektene deres.
Veilederrollen
- Prioriter dialogbaserte samtaler hvor forskerkontakten stiller åpne spørsmål og inviterer elevene til refleksjon. I intervjuene våre ble nettopp dialog- og relasjonsorientert veiledning fremhevet som mest verdifull blant både elever og forskerkontakt. Forskerkontakten fremhevet viktigheten av å være “på veien sammen” med elevene.
- Elevene opplevde forskerkontakten som engasjert, motiverende og bekreftende. De vektla verdien av personlig veiledning, hjelp til å spisse problemstillinger, og opplevelsen av å bli tatt på alvor.
- La forskerkontakten bidra med faglig støtte, men også med å bekrefte at elevenes prosjekter er viktige og gjennomførbare.
- Gi rom for at forskerkontakten kan dele egne erfaringer fra forskning i veiledningen for å skape gjenkjennelse og motivasjon.
Brobyggerrollen
- Bruk forskerkontakten til å vise hvordan akademia fungerer, både faglig og kulturelt. Forskerkontakten bidrar, slik vi ser det, nemlig ikke bare med metode og fagkunnskap, men også med å ufarliggjøre akademia.
- Få forskerkontakten til å løfte frem humanistiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver og skape motivasjon for videre studier. Flere av våre elever sa nettopp dette med at møtene med forskerkontakten ga dem tro på prosjektet og økt motivasjon for videre studier. Gjør derfor møtene til en arena hvor elevene ser seg selv som potensielle forskere.
Konklusjon
Forskerkontakten er en sentral ressurs i Holbergprisen i skolen, både som faglig veileder og som brobygger mellom skole og universitet. Gjennom genuint engasjement og dialog skapes et møtepunkt som gir elevene både faglig og personlig utbytte.
Undervisningsopplegg: Forberedelse til møte med forskerkontakt
Overordnet mål: Elevene skal bli bevisste på hvordan de selv kan bidra til best mulig læringsutbytte og et godt samspill med forskerkontakten. De skal oppleve seg selv som aktive deltakere i et forskningsfellesskap. De skal vurdere et par ulike veiledningsstrategier.
Gjennomføring: På et tidspunkt når elevene har jobbet med og valgt tematikk for prosjekt. De har jobbet med å utvikle et forskningsspørsmål. De er i en fase der de etterspør hjelp til å komme videre. De er i slutten av startfasen (4-10 timers arbeid).
Post 1: Hva er en forskerkontakt? (Introduksjon og forventningsavklaring)
Aktivitet: Klassen ser en kort presentasjon om forskerrollen og forskerkontaktens funksjon («brobygger»; veileder og faglig støtte).
Elevoppgave: Elevene diskuterer i små grupper: Hva forventer jeg at forskerkontakten kan bidra med ut fra der jeg er nå? Hva kan forskeren forvente av meg for at hen skal være i stand til å gi god veiledning?
Produksjon: Gruppa skriver ned to forventninger til forskerkontakten og to forventninger til seg selv. Disse samles på tavla og blir grunnlag for en felles avtale.
Post 2: Spissing av egne prosjekter
Aktivitet: Elevene tar fram tema og foreløpig problemstilling.
Elevoppgave: I grupper gir de hverandre «forskerblikk»: still åpne spørsmål til hverandres problemstillinger (f.eks. «Hva vil du finne ut av?», «Hvorfor er dette viktig?»).
Produksjon: Hver elev lager en kort skriftlig oppsummering av sitt prosjekt (maks 5 linjer) som kan sendes til forskerkontakten i forkant av første møte.
Post 3: Dialogtrening – å møte forskeren
Aktivitet: Rollespill. En elev spiller «forsker», resten er prosjektgrupper.
Elevoppgave: Gruppa øver på å presentere prosjektet kort (2 minutter), og stiller deretter forskeren spørsmål de vil ha svar på.
Produksjon: Elevene lager en liste med tre spørsmål de ønsker å stille den ekte forskerkontakten på første møte.
Post 4: Forskeren som brobygger
Aktivitet: Læreren introduserer eksempler på hvordan forskerkontakten kan vise vei inn i akademia (metode, etikk, forskningserfaringer).
Elevoppgave: Elevene diskuterer i par: Hva er egentlig et universitet / en høyskole? Hva gjør en forsker? Hvordan samarbeider forsker og student på universiteter / høyskoler? Hva kan jeg lære av forskerens erfaringer – både faglig og personlig?
Produksjon: Hver elev skriver et kort refleksjonsnotat: Slik tror jeg forskerkontakten hjelpe meg videre i prosjektet.
Post 5: Samspill og sanksjoner – hvordan få til et godt samarbeid?
Aktivitet: Klassen simulerer et scenario (eller diskuterer som case):
i) Noen elever tar mye plass i veiledningen, andre holder tilbake. ii) Forskerkontakt gir mesteparten av oppmerksomheten til noen «favoritter», mens andre ikke får veiledning.
Elevoppgave: Elevene diskuterer «casene» i grupper, og hvordan de – elevene – kan sørge for at alle får mest mulig ut av møtene.
Produksjon: Klassen lager en felles «samarbeidskontrakt» med regler for hvordan man møter forskerkontakten – både muntlig og skriftlig. Klassen lager et utkast til plan for forskermøtene, slik at alle prosjekter får god og riktig veiledning.
Post 6: Veiledningstyper – mesterlære eller utforskende samtaler?
Aktivitet:
Læreren introduserer kort to ulike tilnærminger til veiledning:
- Mesterlære: Veilederen gir tydelige forslag, råd og løsninger. Eleven lærer av «mesteren» gjennom å følge eksempler og instrukser.
- Utforskende samtaler: Veilederen og eleven er mer likeverdige, og samtalen preges av åpne spørsmål, refleksjon og felles utforsking.
Elevoppgave:
- Elevene leser – eller lærer forelser om – en litt krevende tekst om et bestemt tema. Her kan noe om forskningsmetode være fint å bruke. Et spisset poeng: Når kjenner elev trygghet nok til å bruke metode gjennom egne undersøkelser?
- I grupper diskuterer de:
- Hva slags veiledning hjelper meg mest?
- Hva kan være fordelene og ulempene med mesterlære?
- Hva kan være fordelene og ulempene med utforskende samtaler?
- Hvordan tror vi vår forskerkontakt vil jobbe, og hvordan kan vi tilpasse oss det?
- Gruppene velger til slutt én posisjon de mener passer best i Holbergprisen i skolen, og begrunner hvorfor. Viktig: elevene kan ofte ha klare meninger om hva som «virker». Forsøk å oppnå refleksjon og begrunnede valg.
Produksjon:
Klassen lager en todelt plakat/tavlenotat:
- «Fordeler med mesterlære»
- «Fordeler med utforskende samtaler»
Til slutt drøfter de hvilken kombinasjon som sannsynligvis gir best læringsutbytte for dem.
Kilder og videre lesing
Nøstdal, I. K og Skaarer, Ø. (2025). Forskerkontakten som “rettleiar og brubyggjar”. Hentet fra https://holbergprisen.no/wp-content/uploads/2025/05/Laererrapport-Lillestrom-videregaende-skole-Ingrid-Krogh-Nostdal-og-Oyvind-Skaarer.pdf
Holbergprisen (2024). Forskerkontakten: Louisa Olufsen Layne. Hentet fra https://holbergprisen.no/?p=2842
Lærerressurser
Sist endret:
Publisert:
Skrevet av:
