Lærerprisen for 2023 går til Anne Brit Ingholm, skolebibliotekar ved Mailand videregående skole.
Anne Brit Ingholm, skolebibliotekar ved Mailand videregående skole i Viken fylke mottar lærerprisen for sin rapport: «Jeg tror lærerne bryr seg om hvilke kilder vi bruker, men de pleier ikke å si noe om det.» I rapporten tar hun for seg hvordan avgangselever i den videregående skolen oppfatter opplæringen i kildekritikk og kildeføring.
Besvarelsen peker på at kildekritikk alltid har vært en sentral del av skole, opplæring og forskningspraksis, men at de siste års utvikling med falske nyheter, kunstig intelligens og algoritmer i sosiale medier gjort kritisk lesning stadig viktigere.
Fagjuryens uttalelse:
I år går lærerprisen til skolebibliotekar Anne Brit Ingholm ved Mailand videregående skole. Ingholm tar opp en svært aktuell problemstilling, ikke bare i skolen, men for samfunnet mer generelt. Selv om kildekritikk alltid har vært en sentral del av skole, opplæring og ikke minst forskningspraksis, så har de siste års utvikling med falske nyheter, kunstig intelligens og algoritmer i sosiale medier medført at kritisk lesning har blitt stadig viktigere. Disse utfordringene forsterkes av betalingsmurer, der kunnskap og informasjon gjøres vanskeligere tilgjengelig, noe Ingholm løfter frem som en stadig større utfordring i skolen.
Ingholm viser i sin rapport hvordan elevene oppfatter opplæringen i kildekritikk og kildeføring. Her kommer det frem at elevene mener at opplæringen i kildekritikk er mangelfull og de ønsker seg både mer praktisk opplæring og mer tilbakemelding på kilder de bruker. Dette til tross for at kildekritikk er et sentralt tema i skolens læreplanverk. Ingholm utviser en god og fruktbar nysgjerrighet for elevens kunnskap og praksis.
Rapporten viser hvor viktig skolebiblioteket er som ressurs for elever og lærere i arbeidet med kilder. Ingholm har inngått i et tett samarbeid med faglærerne i Holbergprisen i skolen. Skolebibliotekaren er sammen med læreren viktig for elevenes læringsutbytte og kan spille en viktig rolle for de utfordringene som dagens unge – og alle andre – står i når det kommer til kilders troverdighet og tilgangen til dem.
Om lærerrapporten
Tittel:
Skrevet av:
Anne Brit Ingholm
År:
Skolefag:
Tema:
Om lærerprisen
Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.
Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.
Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.