Hildegunn Stokke Rasmussen

Hildegunn Stokke Rasmussen. Foto: Thor Brødreskift.

Lærerprisen for 2022 går til Hildegunn Stokke Rasmussen ved Spjelkavik videregående skole.

Hildegunn Stokke Rasmussen ved Spjelkavik videregående skole i Ålesund mottar prisen for sin rapport «”Følte det kom til å bli litt mye.’ Eit forsøk på å forstå kva det er som gjer at elevane vel det trygge og kjente framfor meir sjølvstendige læringsprosessar.» Rasmussen vant også lærerprisen i 2021, og hun er den første som mottar prisen for annen gang. 

I rapporten reflekterer Rasmussen over elevers valg og spørsmål knyttet til hvilke læringssyn og verdier dei nye læreplanene fremmer på elevnivå.  

Fagjuryens uttalelse:

Denne rapporten reflekterer over hva som ligger bak elevers valg om å delta eller ikke delta i Holbergprisen i skolen. Hildegunn Stokke Rasmussen tar utgangspunkt i elevene på Spjelkavik videregående skoles valg mellom å delta i Holbergprisen i skolen eller følge ordinær undervisning i sosiologi og sosialantropologi. Rapporten drøfter elevenes opplevelse av risiko i møte med elevaktiv og utforskende undervisning og diskuterer dette opp mot pedagogiske perspektiver på formålet med utdanning. Funnene i rapporten viser at elevene er resultatfokuserte og frykter fallhøyden i elevforskning, samtidig som læreres innsikt i at deltagelse vanligvis resulterer i svært god læring, er mindre synlig for dem. 

Rapporten tar opp problemstillinger som går utover det konkrete arbeidet med Holbergprisen i skolen, og løfter frem spørsmål knyttet til hvilke læringssyn og verdier de nyere læreplanene fremmer på elevnivå. Dette er viktige spørsmål som fortjener oppmerksomhet, og som bør bli forsket på. Rasmussen peker på et paradoks mellom elevenes tilpasning til skolens vurderingspraksis og læreplanens ambisjoner. 

Juryen gratulerer med en tankevekkende og viktig lærerrapport og årets lærerpris i Holbergprisen i skolen. 

Om lærerrapporten

Tittel:

“Følte det kom til å bli litt mye”

Skrevet av:

Hildegunn Stokke Rasmussen

År:

Om lærerprisen

Lærere diskuterer rundt et bord.

Holbergprisen i skolen hedrer hvert år lærerenes viktige innsats i skolen ved å kåre en lærerprisvinner.

Lærerrapporten er en frivillig innsendt rapport på opptil ti sider der læreren eller bibliotekaren reflekterer over undervisningspraksis tilknyttet elevenes deltakelse i forskningskonkurransen.

Lærerprisvinneren premieres med 20 000 kr og prisen deles ut under Holberguken i juni. Lærerprisvinneren kåres av fagjuryen, basert på de innsendte lærerrapportene.