I Læreplanens overordnede del punkt 1.3 står det at “Skolen skal bidra til at elevene blir nysgjerrige og stiller spørsmål, utvikler vitenskapelig og kritisk tenkning og handler med etisk bevissthet.” Det er alltid mange veier til dette målet, men det betyr at vi må ta forskningen og vitenskapen inn i undervisningen på en eller annen måte.

Vi møter overskrifter som hevder å være basert på forskning i alle medier. Det krever mye å skulle klare å sortere disse sakene, men ved å jobbe utforskende gir vi elevene noen verktøy som kan hjelpe dem på veien.
La elevene forske
Man skulle nesten tro gjeldende læreplan var utviklet med Holbergprisen i skolen i tankene. I punkt 1.4 kan vi lese at “Evnen til å stille spørsmål, utforske og eksperimentere er viktig for dybdelæring. Skolen skal respektere og dyrke fram forskjellige måter å utforske og skape på.”. Dette åpner for at vi kan la elevene gjennomføre sine egne forskningsprosjekt.
Enten man skal delta i konkurransen eller ikke, så fins det på disse sidene mange gode ressurser man kan ta i bruk. Her finner man tips for hele prosessen, fra planleggingen og oppstarten, til formidling av resultater.
Velkommen som forsker
Vi har laget en ressurssamling for å hjelpe deg med å navigere forskningsprosessen på en god måte, fra idé til ferdig prosjektrapport.
Ved å forske selv får elevene en forståelse av hvordan kunnskap blir til, og de blir bevisste på hvordan metodevalg påvirker svarene man sitter igjen med. Denne kunnskapen gjør det enklere å vurdere vitenskapelige kilder.
“Opplæringen skal gi elevene en forståelse av kritisk og vitenskapelig tenkning. Kritisk og vitenskapelig tenkning innebærer å bruke fornuften på en undersøkende og systematisk måte i møte med konkrete praktiske utfordringer, fenomener, ytringer og kunnskapsformer. Opplæringen skal skape en forståelse av at metodene for å undersøke virkeligheten må tilpasses det vi ønsker å studere, og at valg av metode påvirker det vi ser.”
Læreplanens overordnede del punkt 1.3
La elevene lese vitenskapelige tekster
“Elevene skal kunne vurdere ulike kilder til kunnskap og tenke kritisk om hvordan kunnskap utvikles”, forteller Læreplanens overordnede del 1.3 oss. Dette kan de øve seg i ved å lese vitenskapelige artikler.
På Nasjonalt vitenarkiv kan man finne aktuelle tekster fra alle fag, både på norsk og engelsk. Når man ikke har erfaring med å lese akademisk språk, kan det være lurt å starte med litt enklere tekster. På Forskning.no kan man finne spennende tekster, som f.eks. om vinnerprosjektet fra 2025, eller gode råd for å vurdere nyhetssaker om forskning.
Denne filmen fra Viten-TV, om å lese akademiske tekster, er kort (ca 4 min) og kan brukes i klasserommet som innledning til å jobbe med temaet.
Å lese akademiske tekster
Et undervisningsopplegg for å øve elevene i lesing av akademiske tekster. Dette er hentet fra NDLA sin verktøykasse for elever.
Vurdere vitenskapelige kilder
Et undervisningsopplegg for å øve på å vurdere vitenskapelige tekster. Tar ca en skoletime.
La elevene samtale om forskning
“De skal også kunne forstå at deres egne erfaringer, standpunkter og overbevisninger kan være ufullstendige eller feilaktige. Kritisk refleksjon forutsetter kunnskap, men gir samtidig rom for usikkerhet og uforutsigbarhet. Opplæringen må derfor søke en balanse mellom respekt for etablert viten og den utforskende og kreative tenkningen som kreves for å utvikle ny kunnskap.”
Læreplanens overordnede del punkt 1.3
Bruk funn fra forskningen for å skape refleksjon og diskusjon rundt aktuelle tema. Ta utgangspunkt i forskning som presenteres i media eller skap rom for diskusjoner rundt akademiske tekster dere leser i faget. Det ligger gode forslag til aktuelle tema i undervisningsoppleggene knyttet til tidligere prisvinnere ,

Sokratisk samtale
Undervisningsopplegg som tar fra 20 til 45 minutter. Elevene samtaler om et tema som er valgt ut på forhånd.
Litteratur og kilder
Forfatter (Årstall). Navn å kilde. Forlag/utgiver.
Marte Pupe Støyva Lesing av akademiske tekstar i ei digital tid – Viten-TV
Lærerressurser
Sist endret:
Publisert:
Skrevet av:
