Planleggingen

Hvordan skal man gå i gang med et slikt stort prosjekt? Lærerne som deltar i Holbergprisen i skolen har mange forslag til løsninger, men du må selvfølgelig finne dem som passer best for deg og dine elever. Men det betyr ikke at ikke du kan finne inspirasjon hos andre! Her har vi samlet noen tips om hvor du kan hente inspirasjon.

Illustrasjon: COLOURBOX24292045

Lærerrapporter

Hvert år sender lærere inn tekster der de beskriver sine erfaringer med HiS-prosjektet. Av disse er det bare én som kåres til vinner og publiseres på nettsidene våre, men vi finner ofte mye gull også i de andre tekstene som sendes inn. Vi har samlet en del tips fra tidligere deltakere i et eget dokument:

Tips fra lærerrapporter

Vi oppfordrer alle lærere og bibliotekarer som deltar i Holbergprisen i skolen til å sende inn sine erfaringer. Vinnertekstene publiseres på nettsidene våre. Dere finner både disse og informasjon om lærerrapportene og lærerprisen her:

Holbergprisen i skolens lærerpris

Holbergprisen i skolen deler hvert år ut en lærerpris. Denne er en anerkjennelse av lærerens viktige rolle som sentral faglig ressurs og inspirasjonskilde i arbeidet med å skape interesse for forskning blant elever i den videregående skolen.

Lærerrapporter og vinnere

Oversikt for tidligere lærerprisvinnere og deres prosjektrapporter.

Prosjektplaner

Noen lærere tar utgangspunkt i et felles tema, mens andre slipper elevene helt fri (innenfor lærerplanen, selvfølgelig). Noen jobber med et fellesprosjekt for hele klassen, som f.eks. Kjersti Gjerde Brekkelund beskriver i sin rapport fra 2020. Andre lar elevene selv velge om de vil jobbe individuelt eller i mindre grupper. Her finnes det ingen fasit, men mange gode forslag.

For de fleste er lærerseminaret første skritt i arbeidet med forskningsprosjektet. Neste trinn blir å informere elevene, sette i gang tankeprosessene og rett og slett la kreativiteten strømme. I denne fasen velger mange å legge inn skolebesøket fra Holbergprisen i skolens sekretariat.

I januar starter den mer intensive arbeidsfasen for mange. Da kommer forskerkontaktene på besøk, og elevene begynner for alvor arbeidet med forskningen sin. De fleste skoler setter en innleveringsfrist en uke eller to før Holbergprisen i skolens innleveringsfrist i begynnelsen av april. Da blir det tid til en ryddig utvelgelsesprosess for å finne de tre bidragene som skal representere skolen, og de utvalgte får ofte tilbud om ekstra veiledning før det endelige produktet sendes av gårde.

Under ser du noen prosjektbeskrivelser fra andre lærere. Kanskje kan de gi deg noen idéer eller være et utgangspunkt som du kan tilpasse ditt fag og dine elever?

Hva er sannhet?

Av: Olaug Lundaløkk og Trude Anshushaug, Oppdal videregående skole

Undervisningsopplegget fordrer elevene til å bli nysgjerrig på hva som er sant, og hvordan noe blir en sannhet, og hvilken rolle forskning har i denne prosessen. Elevene blir utfordret til å forske selv, og reflektere over sannheten i sitt forskningsprosjekt.

En klassereise

Av: Kjersti Gjerde Brekklund, St. Olav videregående skole i Stavanger

Et undervisningsopplegg om hvordan man kan gjennomføre Holbergprisen i skolen som et klasseprosjekt.

Skriving og dialog

Av: Synne Verlo Breien og Anne Thelle, Oslo handelsgymnasium

Undervisningsopplegget er skrevet innenfor sosiologi (VG2) og Markedsføring og ledelse 2 (VG3), men kan også brukes i andre fag. Oppfordrer elevene til å bli nysgjerrige på samfunnsvitenskaplig forskning, skrive forskningsbaserte rapporter og knytte teori til forskning.

Nettressursene

På nettsidene våre finner dere ressurser for alle faser av arbeidet. De mest sentrale er Forskningsressursene, som er skrevet for elevene, disse Lærerressursene, som er skrevet for dere lærere, og Prosjektdatabasen, hvor vi har samlet tidligere finalistprosjekter.

Lærerressursene

På disse sidene finner dere tips, maler og forslag til undervisningsopplegg. De er laget for å gi dere inspirasjon. Det er ikke tanken at dere skal dele undervisningsoppleggene med elevene deres; de ligger der for å gi dere forslag til hvordan dere kan jobbe med et tema.

Sidene er bygd opp for å følge progresjonen i arbeidet.

Forskningsressursene

Disse sidene er bygd opp som en slags læringssti for elevene, der de blir fulgt gjennom hele forskningsprosessen. Det vil være nyttig å bruke noe tid i starten av prosjektet på å la elevene gjøre seg kjent med det som ligger her.

Velkommen som forsker

Bli kjent med Forskningsressursene

Hvorfor: Klassen ser filmen med råd fra 2025-vinneren på siden Kom i gang!

Hvordan: La dem bruke litt tid på å sitte og klikke seg rundt før de går løs på oppgavene under.

Løs oppgavene: Her kan elevene jobbe i par, i grupper eller individuelt. La dem bruke disse spørsmålene for å bli kjent med ressursene.

  • Hvor foreslås det at man henter inspirasjon for å finne idéer til hva man skal forske på?
  • Hvor finner du spørsmålene man kan stille for å stramme inn problemstillingen sin?
  • På siden Hvordan skal jeg forske, hvilke elevoppgave trekkes fram som eksempel på dokumentanalyse?
  • Hva kalles den typen “prøveundersøkelse” som det oppfordres til på samme side?
  • På siden Hvordan skal jeg formidle… kommer man med noe tips for å komme i gang med skrivingen. Pek på ett tips her som du tror du vil få nytte av.
  • Hva er de viktigste kjennetegnene ved kvalitative undersøkelser?
  • Nevn to nyttige verktøy for kildesøk.
  • Hvordan blir “urforlk” definert?
  • Hva menes med “redelighet” og “bias”?
  • Hvor mange maler finner du for å strukturere teksten din?
  • Hvem har skrevet boka Akademisk skriving – en skriveveiledning?
  • Hva finner du i Prosjektdatabasen?

Prosjektdatabasen

I prosjektdatabasen vår finner dere tekstene til alle elevfinalistene helt tilbake til oppstarten av Holbergprisen i skolen i 2004. Her kan man få idéer til tema, problemstillinger og metodevalg, i tillegg til at man kan se hvordan andre elever har bygd opp tekstene sine. I Forskningsressursene til elevene ligger det lenker til relevante eksempeltekster under de fleste punktene.

Mange lærere bruker Prosjektdatabasen i klasseromsundervisningen sin, både for å vise frem gode eksempler og for at elevene skal øve seg på å lese akademiske tekster.