Hvordan skal man gå i gang med et slikt stort prosjekt? Lærerne som deltar i HiS har mange forslag til løsninger, men du må selvfølgelig finne den som passer for dine elever. Men det betyr ikke at ikke du kan finne inspirasjon hos andre. Her har vi samlet noen tips til hvor du kan hente inspirasjon.

Lærerrapporter
Hvert år sender lærere inn tekster der de beskriver sine erfaringer med HiS-prosjektet. Av disse er det bare en som kåres til vinner og publiseres på våre sider, men vi finner mye gull også i de andre tekstene. Her har vi samlet en del tips fra tidligere deltakere.
Tips fra lærerrapporter
Vi oppfordrer alle lærere og bibliotekarer som deltar i HiS, til å sende inn sine erfaringer. De tidligere vinnertekstene er publisert på nettsidene våre. Både disse og informasjon om lærerprisen, finner dere her:
Prosjektplaner
Noen lærere tar utgangspunkt i et felles tema, mens andre slipper elevene helt fri (innenfor lærerplanen, selvfølgelig). Noen jobber med et fellesprosjekt for hele klassen, som f.eks. Kjersti Gjerde Brekkelund beskriver i sin rapport fra 2020. Andre lar elevene velge selv om de vil jobbe individuelt eller i mindre grupper. Her fins det ingen fasit, men mange gode forslag.
For de fleste er lærerseminaret første skritt i arbeidet med forskningsprosjektet. Neste trinn blir å informere elevene, sette i gang tankeprosessen og la kreativiteten strømme. I denne fasen velger mange å legge inn besøket fra sekretariatet.
I januar starter den mer intensive arbeidsfasen for mange. Da kommer forskerkontaktene på besøk, og elevene gjennomfører forskningen sin. De fleste skoler setter en innleveringsfrist en uke eller to før tekstene skal sendes inn til HiS. Da blir det tid til en ryddig utvelgelsesprosess for å finne de tre som skal representere skolen, og de utvalgte får ofte tilbud om ekstra veiledning før det endelige produktet sendes av gårde.
Her kan du se noen prosjekt-beskrivelser fra andre lærere. Kanskje kan de gi noen idéer eller være et utgangspunkt som du kan tilpasse ditt fag og dine elever.
Hva er sannhet
Av: Lundaløkk og Anshushaug
Undervisningsopplegget fordrer elevene til å bli nysgjerrig på hva som er sant, og hvordan noe blir en sannhet, og hvilken rolle forskning har i denne prosessen. Elevene blir utfordret til å forske selv, og reflektere over sannheten i sitt forskningsprosjekt.
NB Bytte ut fil!!!
En klassereise
Av: Kjersti Gjerde Brekklund, St. Olav videregående skole i Stavanger
Et undervisningsopplegg om hvordan man kan gjennomføre Holbergprisen i skolen som et klasseprosjekt.
NB Bytte ut fil!!!
Skriving og dialog
Av: Verlo, Oslo handelsgymnasium
Undervisningsopplegget er skrevet innenfor sosiologi (VG2) og Markedsføring og ledelse 2 (VG3), men kan også brukes i andre fag. Oppfordrer elevene til å bli nysgjerrige på samfunnsvitenskaplig forskning, skrive forskningsbaserte rapporter og knytte teori til forskning.
NB Bytte ut fil!!!!
Nettressursene
På nettsidene våre finner dere ressurser for alle faser av arbeidet. De mest sentrale er Forskningsressursene som er skrevet for elevene, disse Lærerressursene som er skrevet for dere lærere, og Prosjektdatabasen, som er samlingen av tidligere finaleprosjekter.
Lærerressursene
På disse sidene finner dere tips, maler og forslag til undervisningsopplegg. Disse er laget for å gi dere inspirasjon. Undervisningsoppleggene er ikke ment å dele med elevene, men for å gi dere forslag til hvordan dere kan jobbe med et tema.
Sidene er bygd opp for å følge progresjonen i arbeidet.
Forskningsressursene
Disse sidene er bygd opp som en slags læringssti for elevene, der de blir fulgt gjennom hele forskningsprosessen. Det vil være nyttig å bruke noe tid i starten av prosjektet på at elevene blir kjent med hva de finner her.
Velkommen som forsker
Bli kjent med Forskningsressursene
Hvorfor: Klassen ser filmen med råd fra 2025-vinneren på siden Kom i gang!
Hvordan: La dem bruke litt tid på å sitte og klikke seg rundt før de går løs på oppgavene under.
Løs oppgavene: Her kan elevene jobbe i par, i grupper eller individuelt. La dem bruke disse spørsmålene for å bli kjent med ressursene.
- Hvem…
- Siste spørsmål leder over i Prosjektdatabasen…
Prosjektdatabasen
I denne samlingen finner dere alle finalistene helt tilbake til 2004. Her kan man få idéer til tema, problemstillinger og metodevalg. Eller man kan se hvordan andre elever har bygd opp tekstene sine. I Forskningsressursene til elevene ligger det lenker til relevante eksempeltekster under de fleste punktene.
Mange lærere bruker Prosjektdatabasen i klasseromsundervisningen sin, både for å vise gode eksempel og for at elevene skal øve på å lese akademiske tekster.
Litteratur og kilder
Forfatter (Årstall). Navn å kilde. Forlag/utgiver.
Lærerressurser
Sist endret:
Publisert:
Skrevet av:
