Å skrive akademiske tekster handler om å kunne formidle saksinnhold på en effektiv måte. Av den grunn stiller akademiske tekster noen særlige krav til skriveren.
Akademisk skriving er ikke noe man enten kan eller ikke kan. Det er en fremstillingsform og en sjanger som de fleste kan mestre og som, som alt annet, krever øving. Grunnen til at akademisk skriving ofte har det vi kaller et “tørt” språk er at funksjonen til akademiske tekster er å formidle ofte kompleks og vanskelig informasjon så presist og effektivt som mulig.
Det er en egen kunst og krever at man pusser på språket underveis for å oppklare eventuelle tvetydigheter og uklarheter. Vi har laget en video om akademisk skriving som du kan se under:
Struktur
På grunn av det ofte komplekse innholdet i fagtekster er det ekstra viktig å tenke på struktur. Tekstens struktur handler om hvordan den er inndelt og i hvilken rekkefølge den presenterer stoffet.
Skrive– og skrive om
Målet med en akademisk tekst er å formidle kunnskapen du har produsert i løpet av et forskningsprosjekt. Men en forskjell mellom muntlige og skriftlige fremstillinger er at man i skriftlige fremstillinger ikke får muligheten til å oppklare misforståelser. Dersom teksten eller setningene i den er vanskelige å forstå, har du ikke muligheten til å oppklare misforståelsen. I redigeringsfasen har du derimot muligheten til å få andre til å lese teksten, motta tilbakemeldinger og finpusse. Det er ingen tekster som blir gode på første forsøk! Å skrive er å skrive om.
Sist endret:
Publisert:
Redigert av:
Oda E. Wiese Tvedt
Skrevet av: